کشف رموز از مقالات شمس تبریزی

1393/5/11 ۱۱:۴۷

کشف رموز از مقالات شمس تبریزی

«طلوع دوباره شمس» کشف رمزو از مقالات شمس تبریزی است که توسط استاد علی اشرف والی نگاشته شده است. محمد بن علی بن ملک‌داد تبریزی، ملقب به شمس‌الدین، یا شمس تبریزی از صوفیان مسلمان مشهور سده هفتم هجری است. سخنان وی را که در مجالس مختلف بر زبان آورده ، مریدان گردآوری کرده‌اند که به نام «مقالات شمس تبریزی» معروف است.

 

«طلوع دوباره شمس» کشف رمزو از مقالات شمس تبریزی است که توسط استاد علی اشرف والی نگاشته شده است.

محمد بن علی بن ملک‌داد تبریزی، ملقب به شمس‌الدین، یا شمس تبریزی از صوفیان مسلمان مشهور سده هفتم هجری است. سخنان وی را که در مجالس مختلف بر زبان آورده ، مریدان گردآوری کرده‌اند که به نام «مقالات شمس تبریزی» معروف است.

از زندگی شمس تبریزی و احوال شخصی او تا آنگاه که مقالات شمس کشف شد خبر مهمی در دست نبود. قدیمی‌ترین مدارک درباره شمس تبریزی، ابتدانامه سلطان ولد و رساله سپهسالار است که گفته «هیچ آفریده‌ای را بر حال شمس اطلاعی نبوده چون شهرت خود را پنهان می‌داشت و خویش را در پرده اسرار فرو می‌پیچید».

در کتاب مقالات اگر چه شمس تبریزی به شرح احوال و معرفی پیشینه خود نپرداخته‌است اما می‌توان او را از میان توصیفات و خاطرات بازشناخت، توصیفاتی که او به مناسبت‌های گوناگون درباره افراد و اقوال مطرح می‌کند.

بستر مطالعه و رموز از مقالات شمس‌الدین تبریزی، مجموعه گفتارها و پرسش‌ها و پاسخ‌هایی است که بین او و مولانا و سایر مریدان و منکران حاضر در مدرس او به وجه گفتگو یا مناظره انجام شده و بعداً به صورت جملات منقطع یا بریدگی‌ها و عبارات نامفهوم و بی نظم یادداشت و جمع‌آوری گردیده است و در خردادماه 1349 به صورت کتابی تحت العنوان مقالات شمس تبریزی توسط موسسه عطایی منتشر شد. اصل این نسخ دست‌نویس و یادداشت‌های مذکور در کتابخانه مولانا در قونیه نگهداری می‌گردد.

کشف مقالات شمس تبریزی: طلوع دوباره شمس: رمزگشایی از گفتارهای شمس الدین محمد بن علی بن ملک داد تبریزی اثر علی اشرف والی در 584 صفحه از سوی انتشارات ضیغمی در تهران در سال 93 منتشر شده است.

شماره ثبت این کتاب در کتابخانه شماره یک مجلس شورای اسلامی 508106 می‌باشد.

کتابخانه مجلس شورای اسلامی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: