شوان، اسپينوزا و ملاصدرا در دو اثر جدید «حکمت»

1393/4/23 ۱۱:۰۸

شوان، اسپينوزا و ملاصدرا در دو اثر جدید «حکمت»

انتشارات حكمت دو كتاب تازه «چکیده مابعدالطبیعه جامع» و «تعالی و حلول در فلسفه اسپینوزا و ملاصدرا» را با موضوع‌هاي فلسفه غرب و شرق به بازار آورده است. آن چه مي‌خوانيد، معرفي كوتاهي از اين دو كتاب است.

 

انتشارات حكمت دو كتاب تازه «چکیده مابعدالطبیعه جامع» و «تعالی و حلول در فلسفه اسپینوزا و ملاصدرا» را با موضوع‌هاي فلسفه غرب و شرق به بازار آورده است. آن چه مي‌خوانيد، معرفي كوتاهي از اين دو كتاب است.

«چکیده مابعدالطبیعه جامع» اثر فریتیوف شوان به ترجمه رضا کورنگ بهشتی و فاطمه صانعی و کتاب «تعالی و حلول در فلسفه اسپینوزا و ملاصدرا» اثر شهناز شایان‌فر عناوین آثار جدیدی است که انتشارات حکمت منتشر کرده است.

«چكيده مابعدالطبيعه جامع»

کتاب «چکیده مابعدالطبیعه جامع» اثر فریتیوف شوان به ترجمه رضا کورنگ بهشتی و فاطمه صانعی مشتمل بر سه بخش اصلی با عناوین «جهان اصول»، «جهان سنت» و «جهان نفس» است.

«چکیده مابعدالطبیعه جامع» در پشت جلد كتاب چنين معرفي شده است: «اين كتاب شرحی مختصر و در عین حال همه‌جانبه از مابعدالطبیعه است؛ هرچند جهت وجودی یک تعلیم فاش ساختن معرفت تام و تمام از طریق واژه‌ها نیست‌، بلکه صرفاً ارائه علائم راهنمایی است که بتوانند نیل به عناصر اصلی این معرفت را ممکن سازد. شرح و بیان حقایق مابعدالطبیعی برای هضم و جذب شدن است و نه برای اندیشیده شدن صرف؛ و این فایدت یا اشتغال خاطر می‌تواند تعابیری را به‌جا سازد که بی‌آنکه از هر جهت تازه باشند با این‌ همه مفاهيم تازه‌ای برای هضم و جذب عمیق عرضه می‌کنند.

کتاب حاضر به‌رغم عنوانش، صرفاً به مابعدالطبیعه نمی‌پردازد، بلکه به موضوعات متعلق به جهان انسانی معنوی و سنتی نیز می‌پردازد زیرا جهت وجودی تعلمیت انسان است و پرداختن به حقایق و تعابیر تنها در صورتی منطقی است که قوابلی که آن حقایق و تعابیر برای آن‌ها منظور گشته‌اند نیز در نظر گرفته و بررسی شود.»

انتشارات حكمت، کتاب «چکیده مابعدالطبیعه جامع» اثر فریتیوف شوان به ترجمه رضا کورنگ بهشتی و فاطمه صانعی را با شمارگان هزار نسخه در 150 صفحه به بهای 9 هزار تومان منتشر شده است.

«تعالی و حلول در فلسفه اسپینوزا و ملاصدرا»

کتاب حاضر درباره تصور خدا در فلسفه ملاصدرا و اسپینوزا و به ویژه نسبت خدا و جهان در این دو فلسفه است. در این اثر با مفهوم‌سازی از اصطلاح تعالی و حلول، صور مختلفی از آنها ارایه می‌شود که عبارت‌اند از «تعالی غیر مجامع»، «تعالی مجامع سنخی»، «تعالی مجامع شخصی (مشتمل بر تعالی شأنی، تعالی حالتی و تعالی منطقی) و تعالی معرفتی»، «حلول نزولی»، «حلول صعودی» و «حلول حضوری».

بر اساس صور یاد شده، از خدا در دو نظام فلسفی ملاصدرا و اسپینوزا سخن گفته می‏‌شود و در پایان مقایسه‌ای بین رویکرد، مبانی، روش و نتایج دو فلسفه مذکور در باب تعالی و حلول انجام می‌شود.

مفهوم سازی‌های مذکور از نوآوری‌های این اثر به‏ شمار می‌رود و ادعای نگارنده آن است که بدون در نظر گرفتن صور تعالی و حلول، هرگونه اظهار نظر فلسفی در باب حلولی بودن یک فلسفه و یا متعالی بودن آن بی حاصل و نامعتبر خواهد بود.

کتاب «تعالی و حلول در فلسفه اسپینوزا و ملاصدرا» اثر شهناز شایان‌فر با شمارگان 500 نسخه در 195 صفحه و به بهای 11 هزار تومان از سوي انتشارات حكمت روانه کتابفروشی‌ها شده است.

خبرگزاری ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: