نکوداشت بدرالزمان قریب، چهرۀ ماندگار زبان‌شناسی ایران

1397/10/29 ۱۲:۲۹

نکوداشت بدرالزمان قریب، چهرۀ ماندگار زبان‌شناسی ایران

سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی مراسم بزرگداشت بانوی ماندگار و چهرۀ زبان شناسی ایران دکتر«بدرالزمان قریب» را برگزار می‌کند. این مراسم با عنوان «بانویی میان زبان های خاموش» برگزار خواهد شد و در آن اساتیدی همچون دکتر علی اشرف صادقی، دکتر ژاله آموزگار، دکتر مجتبی منشی‌زاده و دکتر زهره زرشناس به ایراد سخن خواهند پرداخت.

 

 

سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی مراسم بزرگداشت بانوی ماندگار و چهرۀ زبان شناسی ایران دکتر«بدرالزمان قریب» را برگزار می‌کند.

این مراسم با عنوان «بانویی میان زبان های خاموش» برگزار خواهد شد و در آن اساتیدی همچون دکتر علی اشرف صادقی، دکتر ژاله آموزگار، دکتر مجتبی منشی‌زاده و دکتر زهره زرشناس به ایراد سخن خواهند پرداخت.

همچنین قرار است به پاس قدردانی از زحمات دکتر قریب، تصویر وی در تالار مطالعات زنان سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی نصب شود.

براساس اعلام روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی، مراسم بزرگداشت دکتر بدرالزمان‌ قریب، روز شنبه ۲۹ دی ماه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در سالن مطالعات زنان ساختمان کتابخانۀ ملی بر پا خواهد بود‌. 

لازم به ذکر است که استاد بدرالزمان قریب چهرۀ ماندگار، ایران شناس، استاد زبان‌های باستانی و سُغدی دان، مدرک لیسانس زبان و ادبیات فارسی خود را از دانشگاه تهران دریافت کرد و از محضر اساتیدی چون ابراهیم پورداوود، بدیع الزمان فروزانفر، محمد معین، استاد عبدالعظیم خان قریب، جلال الدین همایی، ذبیح الله صفا و پرویز ناتل خانلری بهره برد.

وی پس از تحصیل در دانشگاه تهران به آمریکا رفت. قریب در سال ١٣٤٠ با استفاده از بورس شاگردان اول به دانشگاه کالیفرنیا در برکلی وارد شد و با راهنمایی پروفسور هینگ به تحقیق پرداخت و پایان نامۀ دکتری خود را با عنوان تحلیل ساختاری فعل در زبان سُغدی نوشت.

وی پس از بازگشت به ایران در دانشگاه تهران و شیراز به تدریس پرداخت و در حال حاضر عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و مدیر گروه گویش شناسی است. دو کتاب از آثار استاد قریب به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ وارشاداسلامی برگزیده شد. کتاب فرهنگ زبان سُغدی در سال ١٣٧٤ و کتاب زبان‌های خاموش (نوشته یوهانس فریدریش) با همکاری دکتر یدالله ثمره در سال ١٣٦٦.

آثار و کتاب‌های دیگر بانو بدرالزمان قریب عبارتند از: داستان تولد بودا به روایت سُغدی و تحلیل ساختاری فعل در زبان سُغدی که این کتاب به زبان انگلیسی در سال ١٩٦٥ منتشر شد.

 

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: