دیباج‌الاسماء منتشر شد

1397/7/11 ۰۹:۲۱

دیباج‌الاسماء منتشر شد

کتابخانه مجلس شورای اسلامی، دارای یکی از مخازن ارزشمند آثار و مآثر اسلامی و ایرانی در جهان اسلام است و دست‌نویس‌های بسیار گرانمایه‌ای در گنجینه مخطوطات آن نگهداری می‌شود که قابلیت احیا و انتشار دارند. یکی از گوهرهای منحصربه‌فرد کتابخانه مجلس شورای اسلامی، نسخه‌ای از یک واژه‌نامه عربی به فارسی با عنوان دیباج‌الاسماء از مؤلّفی ناشناخته است که در سده 7 - 8 قمری کتابت شده و تاکنون نسخه دیگری از آن شناخته نشده است.

 

مهری خلیلی: کتابخانه مجلس شورای اسلامی، دارای یکی از مخازن ارزشمند آثار و مآثر اسلامی و ایرانی در جهان اسلام است و دست‌نویس‌های بسیار گرانمایه‌ای در گنجینه مخطوطات آن نگهداری می‌شود که قابلیت احیا و انتشار دارند. یکی از گوهرهای منحصربه‌فرد کتابخانه مجلس شورای اسلامی، نسخه‌ای از یک واژه‌نامه عربی به فارسی با عنوان دیباج‌الاسماء از مؤلّفی ناشناخته است که در سده 7 - 8 قمری کتابت شده و تاکنون نسخه دیگری از آن شناخته نشده است. در این فرهنگ، حدود یازده هزار لغت عربی به فارسی ترجمه و معادل‌سازی شده و شماری از واژگان نویافته‌اند و در لغت‌نامه‌ها دیده نمی‌شوند. در بعضی موارد صورت‌های جمع و مفرد کلمات و برخی توضیحات دیگر نیز آورده شده است.

مصحّح در تصحیح و تحقیق این واژه‌نامه، از چندین واژه‌نامه همسان، همچون مقدم‍ة‌الأدب، تاج‌الأسامی، تکمل‍ة‌الأصناف، الأسمی فی الأسماء، دستورالاخوان و المرقاة بهره برده است.

برای این کتاب، نمایه‌های واژگان و عبارات فارسی، واژگان و عبارات عربی، مثل‌ها و کنایات عربی فراهم آمده است.

«دیباج‌الاسماء» به تصحیح و تحقیق دکتر علی‌اصغر اسکندری، در 430 صفحه، در قطع وزیری و شمارگان 1000 و با قیمت 320/000 ریال توسط انتشارات کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در سال 1397 به زیور چاپ آراسته شده است.

منبع:کتابخانه مجلس شورای اسلامی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: