«بژر» در لغت و اسطوره - سلاح ایندرا / محمدجعفر یاحقی

1397/3/30 ۱۰:۴۲

«بژر» در لغت و اسطوره - سلاح ایندرا / محمدجعفر یاحقی

در کتاب‏"گزاره‏ای از بخشی از قرآن کریم‏10(تفسیر شنقشی)که چندی پیش به‏ محضر ارباب دانش و دیانت پیشکش کردم و در میان انبوه واژه‏های کهن و بدیع آن، لغت‏"بژرجستن‏"در ترجمهء کلماتی نظیر:شقاق،عدوان،فتنه،خصومت،بغی؛و "بژرجوی‏"در ترجمهء حضام‏2،نظرم را جلب کرد و با تتبع مختصری که در پاره‏ای متون‏ قرآنی داشتم،ریشه و معنای کلمه برایم روشن نشد،اگرچه از طریق معادل‏های عربی آن‏ در قرآن،پی بردن به معنی واژه چندان دشوار نمی‏نمود.اینجا بود که به نقل چند شاهد و یکی دو مورد حدس و گمان و یک علامت سؤال(؟)اکتفا کردم.هم‏اکنون یادداشتی‏ را که آن روز در صفحهء 265 کتاب مذکور در پاورقی لغت‏"بژر جستن‏"آورده‏ام دوباره‏ نقل می‏کنم و آن‏گاه به ذکر چند توضیح دیگر که بعدا"برایم روشن شده است می‏پردازم:

در کتاب‏"گزاره‏ای از بخشی از قرآن کریم‏10(تفسیر شنقشی)که چندی پیش به‏ محضر ارباب دانش و دیانت پیشکش کردم و در میان انبوه واژه‏های کهن و بدیع آن، لغت‏"بژرجستن‏"در ترجمهء کلماتی نظیر:شقاق،عدوان،فتنه،خصومت،بغی؛و "بژرجوی‏"در ترجمهء حضام‏2،نظرم را جلب کرد و با تتبع مختصری که در پاره‏ای متون‏ قرآنی داشتم،ریشه و معنای کلمه برایم روشن نشد،اگرچه از طریق معادل‏های عربی آن‏ در قرآن،پی بردن به معنی واژه چندان دشوار نمی‏نمود.اینجا بود که به نقل چند شاهد و یکی دو مورد حدس و گمان و یک علامت سؤال(؟)اکتفا کردم.هم‏اکنون یادداشتی‏ را که آن روز در صفحهء 265 کتاب مذکور در پاورقی لغت‏"بژر جستن‏"آورده‏ام دوباره‏ نقل می‏کنم و آن‏گاه به ذکر چند توضیح دیگر که بعدا"برایم روشن شده است می‏پردازم:

"در ترجمهء قرآنی دیگر بدون شماره و به صورت اوراق پراکنده از کتابخانهء آستان‏ قدس،که بازهم از آن نام برده‏ایم کلمات زیر چنین معنی شده:

خصام:آویژگن و بژرجوی(ص 110)،شقاق:بژرجستن(ص 371)،لاتعتدوا: نگرید بژر نجویید(ص 98)،معتدین:بژر جویان(ص 98).کلمهء"بژر"در تمامی‏ موارد یاد شده در اصل متن با سه نقطه است.

بدین صورت در هیچیک از مآخذ و متونی که مراجعه کردم نیافتم.لغت نامه کلمهء "بجر"را به معنی‏"بدی و شر"آورده،آیا می‏توان حدس زد که‏"بژر"همان‏"بجر" باشد؟مصحح کتاب زین الاخبار،چاپ بنیاد فرهنگ ایران در پاورقی صفحهء 295 کلمهء "بجر"را از قول مینا رسکی‏"چماق و گرز"معنی کرده و گفته از سلاح هندوان است.آیا میان‏"بژر"و"بجر"بدین معنا رابطه‏ای موجود هست؟"

روزها گذشت-که یادش به خیر باد-و من بنده نیز به حکم ماجراجوئی طبع جوان‏ دنبالهء کار لغت و تصفح متون کهن و شاهدیابی را رها کردو دل به زمزمهء اسرار نگفتنی‏ اسطوره‏ها سپرد و در کتب افسانه و اساطیر متفرق گشت.اما نه آن چنان‏که آن واژه‏ها را پاک از خاطر ببرد،بلکه هرگاه نیز به قرینه‏ای برمی‏خورد که روشنگر گوشه‏ای از آن تاریکیها بود،بی‏درنگ به قید کتابت می‏کشید.امروز به مصداق‏"العود احمد"یک بار دیگر به سر آن لغت باز می‏شوم،و اینبار البته به مدد اسطوره‏ها سخن از آن مقوله‏ در می‏پیوندم.

گمان اولی که در مورد رابطهء"بژر"با"بحر"به معنی‏"بدی و شر"براساس‏ لغت نامه برده بودم،خطاست چرا که بچر به معنی مذکور عربی است و حال آنکه در عربی‏ نبودن بژر نمی‏توان تردید کرد.اما حدس دوم آن روزی را تأملی اندک در اسطوره‏ها تأیید می‏کند.

در اساطیر هندی،ایندرا3-یکی از بزرگترین خدایان ودائی که در اوستا4از یاران‏ اهریمن و دیورقیب امشاسپند اردیبهشت معرفی شده سلاحی مخصوص به خود دارد به نام‏ "وجر" Vajra که صاعقه و آذرخش در آن جای دارد و با این سلاح گرزمانند به جنگ‏ ورتر5-دیو خشکی-می‏شتابد و او را مغلوب می‏کند و باران را از ابرها فرو می‏بارد. روایات کهن وی را چون مردی زیبا و یا سلیح آراسته تصویر می‏کنند که بر پیلی نشسته‏ و گرز معروفش را که صاعقه در آن جای دارد به دست گرفته‏6.باید دانست که لغت وجر باوجود آن‏که معادل Vazra اوستائی و Vazr پهلوی و"گرز"فارسی است،به معنی گرز نمی‏باشد،بلکه سلاحی کوتاه و نوک تیز است که اصولا"از سنگ می‏تراشیده‏اند و در زبان‏ فارسی دری لفظی که برابر آن باشد وجود ندارد.گرز که صورت فارسی همان واژه است‏ تغییر معنی داده.سلاح وجر که معرف برق آسمان است،سلاح خاص ژوپیتر-خدای بزرگ‏ رومی-نیز می‏باشد7.این سلاح را که خدایان برای ایندرا ساختند،سلاحی است زرین‏ که صد گوشه و هزار سر دارد و جای آن‏میان اقیانوس هاست.

علاوه بر ایندرا،مجسمهء"ویشنو"8یا"بشن‏"-ایزد دیگر ودایی-را نیز می‏بینیم‏ با چهار دست که در قسمت اول(صدف بزرگ)،در دست دوم اسلحه‏ای مانند صاعقهء ایندرا به نام(وجرنابهه Vajra-nabha ،در دست سوم عصائی بنام(گد( Gada )و در دست‏ چهارم او گل نیلوفری بنام(پدمه Padma )قرار دارد9

باوجود آن‏که محققین تصریح کرده‏اند که میان گرز فارسی "وجر"هندی رابطهء بینی وجود ندارد،وقتی به تعبیرات شاعرانه‏ای نظیر آنچه در شاهنامهء فردوسی-که‏ سرشار از اسطوره‏های کهن است-در مورد گرز پهلوانان،بر می‏خوریم بی‏درنگ ذهن ما به برخی از ویژگیهای سلاح ایندرا-که صاعقه در آن است-نیز متوجه می‏شود.

ببارید الماس از تیره میغ‏ همی آتش افروخت از گرز و تیغ‏10 چو بر گردن آرند رخشنده گرز همی تابد از گرزشان فرو برز11 ز گرز تو خورشید گریان شود ز تیغ تو ناهید بریان شود12 ز تیغ تو خورشید بریان شود ز گرز تو ناهید گریان شود13 سپهری کجا باد گرز تو دید همانا ستاره نیارد کشید14

اکنون اگر به موارد استعمال واژهء"بژر"در ترجمهء سابق الذکر توجه کنیم،باید به معنایی در حدود:دشمنی،عداوت،کینه‏وری و فتنه انگیزی بکار رفته باشد.گمان من‏ بر این است که باتوجه به آنچه گذشت‏"بژر"صورت فارسی شدهء همان‏"وجر"سلاح‏ ایندرا می‏باشد که به موازات آن‏که خود ایندرا در اساطیر ایرانی از حالت ایزدی به‏ موجودی اهریمنی انتقال یافته،کاربرد سلاح او هم که در آغاز برای تحقق منظورهای‏ خبر(نبرد با دیو خشکی و آوردن باران)بود به‏معنای اهریمنی:خصومت و کینه و فتنه انگیزی تغییر یافته و در مناطقی از ایران-به احتمال قوی خراسان قدیم که اتفاقا" به سرزمین هند هم نزدیکتر است-رواج پیدا کرده باشد.

اگر این گمان درست باشد به مدد تأمل در اساطیر و روایات کهن سرگذشت واژه‏ای‏ اصیل که از فرهنگ‏های فارسی ساقط است،روشن می‏شود.

پاورقیها

(1)-انتشارات بنیاد فرهنگ ایران،تهران 1355.

(2)-صفحات:15،36،37،40،106،111،158،236،240.

(3)- Indra

(4)-هاشم رضی،فرهنگ نامهای اوستا،انتشارات فروهر،تهران 1346،1/254.

(7)-احسان یارشاطر،ایندرا،یغما سال چهارم ص 435.

(8)- Vishnu

(9)-عبد الرحمن عمادی،پیوست کتاب دیار شهریاران،انجمن آثار ملی،تهران‏ 1354،بخش دوم ص 2-118.

(10)-شاهنامه،چاپ مسکو 4/125.

(11)-ایضا"6/83.

(12)-ایضا"2/195.

(13)-ایضا"4/157.

(14)-ایضا"1/198.

منبع: مجله آینده سال ششم مرداد و شهریور 1359 شماره 5 و 6

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: