پیشدادیان و کیانیان / ابراهیم پورداوود

1397/2/9 ۰۹:۵۸

پیشدادیان و کیانیان / ابراهیم پورداوود

در سیر تاریخ یا کارنامه بسیار بلند و درخشان میهن کهنسال ما دو خاندان داستانی جای دارد که یکی از آنها خاندان پیشدادی خوانده شده و دیگری کیانی. هیچ نباید به خود رنج بیهوده داده شهریاران این دو خاندان داستانی را تاریخی وانمود کنیم و این چنین ارزش این داستان های بسیار دلکش خود را بکاهیم.

 

در سیر تاریخ یا کارنامه بسیار بلند و درخشان میهن کهنسال ما دو خاندان داستانی جای دارد که یکی از آنها خاندان پیشدادی خوانده شده و دیگری کیانی. هیچ نباید به خود رنج بیهوده داده شهریاران این دو خاندان داستانی را تاریخی وانمود کنیم و این چنین ارزش این داستان های بسیار دلکش خود را بکاهیم. تاریخ نزدیک به سه هزار سال ایران، به اندازه ای بلند و مایۀ سرافرازی است که به هیچ روی نیازمند آن نیستیم که داستانهای ارجمند خود را به آن بپیوندیم و به گزاف دم از تاریخ هفت هزار ساله بزنیم. باید به یاد داشت، هر یک از مردم کهنسال گیتی را مانند ما ایرانیان داستانی است که بسا هم ارجمندتر است از تاریخ آنان، از آنهاست: داستان شومر (شنعار) و بابل و فنیقیه و مصر و هند و چین و یونان و رم.

کمتر سرزمین باستانی است که تاریخش با رویدادهای داستانی آغاز نگردد. ناگزیر هر رشته، از این داستانها، از پیشامدهای کوچک سرچشمه گرفته و رفته رفته از پشتی به پشت دیگر رسیده، بزرگ گردیده است باید به یاد داشت که این داستان ها از روزگارانی است که هنوز مردم جهان از هنر خط بهره ور نبودند. آنچه به آنان در هنگام سالهای زندگی می گذشت و یا آنچه از پدرانشان و نیاکانشان می شنیدند به یاد می سپردند و بسا در گفت و گو چیزی به آن می افزودند یا چیزی از آنها می کاستند. آنچه بود دهان به دهان می گشت. سند کتبی در کار نبوده که در آنها تغییری روی ندهد...

انجمن فرهنگ ایران باستان دوره چهارم مهر 1345 شماره 1

 

دریافت مقاله

منبع: پرتال جامع علوم انسانی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: