از رونمایی دانش‌نامه ایران زمین تا خریداری آثار

1396/12/6 ۰۸:۰۸

از رونمایی دانش‌نامه ایران زمین تا خریداری آثار

اشرف بروجردی، رییس سازمان اسناد و كتابخانه ملی در آستانه رونمایی از «دانش‌نامه ایران زمین» از برنامه‌های ویژه‌ای كه برای هشتادمین سالگرد فعالیت كتابخانه ملی تدارك دیده شده است، سخن گفت. صبح دیروز ـ شنبه ٥ اسفند ماه ـ ساختمان قدیمی كتابخانه ملی در خیابان سی تیر، میزبان مدیر این مجموعه و خبرنگارانی بود كه در نشست مطبوعاتی برنامه‌های هشتادمین سالگرد تاسیس كتابخانه ملی با یكدیگر گفت‌وگو داشتند.

 رییس كتابخانه در آستانه ٨٠ سالگی كتابخانه ملی خبر داد
 

اشرف بروجردی، رییس سازمان اسناد و كتابخانه ملی در آستانه رونمایی از «دانش‌نامه ایران زمین» از برنامه‌های ویژه‌ای كه برای هشتادمین سالگرد فعالیت كتابخانه ملی تدارك دیده شده است، سخن گفت. صبح دیروز ـ شنبه ٥ اسفند ماه ـ ساختمان قدیمی كتابخانه ملی در خیابان سی تیر، میزبان مدیر این مجموعه و خبرنگارانی بود كه در نشست مطبوعاتی برنامه‌های هشتادمین سالگرد تاسیس كتابخانه ملی با یكدیگر گفت‌وگو داشتند. بروجردی خبر داد كه دانش‌نامه ایران زمین روز چهارشنبه ٨ اسفند ماه رونمایی می‌شود. این دانش‌نامه با مشاركت سازمان فرهنگ و ارتباطات آماده شده و تمامی منابع موجود و مرتبط با حوزه كتابداری در آن فهرست شده است. او خبر دیگری هم داد مبنی بر اینكه دیروز هزارمین نفر، تاریخ شفاهی خود را به كتابخانه ملی ارایه كرد و قرار است همزمان با بزرگداشت هشتادسالگی این كتابخانه، افرادی كه اسنادی را به این مجموعه داده‌اند، قدردانی شوند.

بروجردی امیدوار است این موضوع به یك فرهنگ تبدیل شود و افرادی كه كتاب یا سندی در اختیار دارند آن را به كتابخانه ملی تحویل دهند زیرا آنها میراث متعلق به همه مردم است. او توضیح داد افرادی كه اسناد و كتاب‌های خطی و ارزشمند در اختیار دارند، در صورتی كه تمایل به فروش داشته باشند، كتابخانه آنها را خریداری می‌كند و از افرادی هم كه تمایل به اهدای این اسناد دارند به روش‌های مختلف تقدیر و تجلیل می‌شود زیرا دستیابی به این اسناد كه میراث فرهنگی كشور به شمار می‌روند، بسیار دشوار است. هرچند برخی از نویسندگان عنوان می‌كنند كه آثار خودشان یا بعضی از نویسندگان دیگر در مخازن كتابخانه ملی وجود ندارد، رییس این كتابخانه تاكید دارد كه كتابخانه ملی مرجعی برای تمام اندیشمندان است و با وجود این خصیصه در كتابخانه ملی بر خود لازم می‌داند تا همواره در راستای ارتقای این مجموعه تلاش كند.

او ادامه داد: «یكی از كارهایی كه درصدد انجام آن هستیم رونمایی از سایت و اپلیكیشنی است كه به تازگی در كتابخانه ملی راه‌اندازی شده و همچنین فهرست‌نویسی تمام منابع فارسی كه در ایران و جهان وجود دارد. ما امروز به دنبال این هستیم تمام منابعی را كه به دست نویسندگان ایرانی در هركجای دنیا نوشته شده است، گردآوری و فهرست كنیم اما ورود به این عرصه مستلزم عزم و اراده ملی و حركت صاحبان اندیشه است. »

بروجردی كه پیش‌تر از همكاری ایران و تركیه برای ثبت مثنوی معنوی مولانا در یونسكو خبر داده بود، در نشست اخیر خود با بیان اینكه دبیرخانه كمیته ملی حافظه جهانی در كتابخانه ملی واقع است، گفت: در تلاش هستیم آثار منحصر به فرد ایران را ثبت جهانی كنیم. در این راستا كارگروه‌هایی هم شكل گرفته تا منابع را بر اساس استانداردهای یونسكو برای ثبت جهانی ارایه كنند. رییس كتابخانه ملی ادامه داد: هفت سال بود كه ارتباطات فرهنگی ۱۰ كشور عضو اكو قطع بود و با وجود اینكه دبیرخانه كتابخانه‌های ملی در كتابخانه ملی بود، عملا كار تعطیل شده بود اما امسال برای اولین‌بار نشست كتابخانه‌های عضو اكو را با مدیریت كتابخانه ملی در كشور تاجیكستان شاهد بودیم.

به گفته او، یكی از تلاش‌های كتابخانه ملی، جلوگیری از سرقت آثار و كتاب‌های خطی است: «دولت تدبیر و امید با اختصاص ۲۰ میلیارد اعتبار برای خرید كتاب‌ها، جلوگیری از سرقت آنها و بازگردانی این آثار به مخازن كتابخانه و بهرمند كردن اندیشمندان از این منابع اقدامی را انجام داد كه تا امروز بی‌سابقه بوده است. »

به گزارش ایسنا، او در ادامه این مبحث خبر داد كه در حوزه زیرساختی كتابخانه ملی و مركز آرشیو ملی ایران و در زمینه ایمن‌سازی و ارایه فضای امن برای حفظ و نگهداری، اقدامات خوبی انجام شده است: «همچنین به دنبال به‌روزسازی هستیم و تلاش كرده‌ایم تا بتوانیم فضای امن خوبی را حفظ كنیم و برای جلوگیری از ضایعاتی كه ممكن است خساراتی را وارد كند، تلاش می‌كنیم». رییس كتابخانه ملی از این مكان به عنوان كتابخانه‌ای منحصر به فرد در غرب آسیا نام برد كه در مراسم هشتادمین سالگرد تاسیس آن برای اولین‌بار رییس ایفلا خانم گلوریا پرز سالمرون به ایران خواهد آمد و حضور او فرصتی است مغتنم برای كتابداران و علاقه‌مندان به حوزه كتاب و كتابداری. در وضعیتی كه برخی از كارشناسان معتقدند دسترسی به منابع كتابخانه ملی با دشواری‌هایی رو به رو است، بروجردی این موضوع را به عنوان یك نقیصه قلمداد كرد و از دیجیتالی كردن منابع كتابخانه به عنوان راهی برای حل این مساله سخن گفت: «امیدواریم با همكاری دولت دوازهم به سمتی حركت كنیم كه همه منابع دیجیتال شود و به راحتی در اختیار عموم قرار گیرد. »

ساختمان قدیمی كتابخانه ملی و مالكیت آن از دیگر نكاتی بود كه بروجردی در این نشست و نشست قبلی خود درباره آن سخن گفته بود. او قبل‌تر عنوان كرد كه ساختمان قدیمی واقع در خیابان سی تیر در دوره پیشین شهرداری تهران و نیز با مجلس شورای اسلامی دچار مشكلاتی شد اما در نشست دیروز با امیدواری بیشتری درباره این ساختمان صحبت كرد: «تملیك این ساختمان در اختیار كتابخانه ملی است. در دوره‌هایی بخشی از آن در اختیار وزارت علوم و مجلس شورای اسلامی بود اما سال آینده این بخش‌ها به كتابخانه بازگردانده خواهد شد. مهم‌ترین برنامه‌ای كه برای ساختمان قدیم در نظر گرفته شده، انتقال بخشی از اسناد و كتاب‌های مرجع به آن برای دسترسی مردم به آنها است. » در بزرگداشت هشتادمین سالگرد تاسیس كتابخانه ملی كه از ۵ تا ۹ اسفندماه برگزار می‌شود، اپلیكیشن كتابخانه ملی رونمایی می‌شود، رییس ایفلا (رییس فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و موسسات كتابداری) در جمع كتابداران سخنرانی می‌كند. رونمایی از «دانش‌نامه ایران‌زمین» و «معجم المخطوطات العراقیه» و مراسم ثبت عصر جامع‌التواریخ در حافظه جهانی یونسكو هم برگزار می‌شود. در كنار اینها گلوریا پرز سالمرون، رییس ایفلا، در تهران وی نشستی تخصصی را با كتابداران ایران خواهد داشت و بعد از آن نیز سفری به شیراز برای بازدید از كتابخانه ملی شعبه شیراز دارد.

 

 

منبع: اعتماد

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: