جامع التمثیل؛ فرهنگ کهن امثال فارسی

1396/10/10 ۱۲:۳۵

 جامع التمثیل؛ فرهنگ کهن امثال فارسی

کتاب حاضر از چند نظر میتواند مهم و در خور توجه باشد: این کتاب نخستین و کهن‌ترین فرهنگ جامع امثال فارسی به شمار میرود و مؤلف آن - محمد علی حبله‌رودی در عرصۀ جمع‌آوری و تدوین امثال فارسی پیشگام بوده و آغازگر و طلایه‌دار این شیوه در ادب فارسی محسوب میگردد. اکنون نیز پس از گذشت قرنها، ساختار نظام‌مند و اسلوب تبویب این کتاب به عنوان روشی نظام‌مند و علمی مورد توجه است.

 

 کتاب حاضر از چند نظر میتواند مهم و در خور توجه باشد:  این کتاب نخستین و کهن‌ترین فرهنگ جامع امثال فارسی به شمار میرود و مؤلف آن - محمد علی حبله‌رودی در عرصۀ جمع‌آوری و تدوین امثال فارسی پیشگام بوده و آغازگر و طلایه‌دار این شیوه در ادب فارسی محسوب میگردد.  اکنون نیز پس از گذشت قرنها، ساختار نظام‌مند و اسلوب تبویب این کتاب به عنوان روشی نظام‌مند و علمی مورد توجه است.

همچنین این کتاب از نظر ادبی و ارزش‌های زبانی و لغوی به عنوان بخشی از میراث نثر فارسی در دوره‌ای خاص و خارج ز حدود ایران- مورد توجه است.  

این کتاب میتواند در دایرۀ ادبیات تعلیمی قرار گیرد و مؤلف از جاذبه‌های روایی حکایات و تمثیل‌ها در ارائه و تبیین مطالب اخلاقی و تربیتی به خوبی بهره برده است.

این کتاب از گنجینه‌های مغتنم و مستند ادبیات عامه (شفاهی) ایران به شمار میرود و از دیدگاه‌های گوناگون قابل مطالعه و مداقه است.  در چاپ حاضر جانب ذوقی و هنری این فرهنگ کهن نیز رعایت شده است و مجموعاً ۷۱ نگاره از نگاره‌های چاپ ‌های سنگی کهن این کتاب در ضمن حکایت‌ها آمده است.  به حاصل تفاوتها و تصرفها (ی كاتبان) اكنون ما دو روایت و تحریر از كتاب جامع التمثیل را پیش رو داریم، تحریری اصیل و اولیه كه نزدیك به عصر مؤلف است و دیگر تحریری واعظانه و متصرفانه كه بعضا مثلها و تمثیلها و حكایات و عباراتی مشفقانه و اخلاقی بر تحریر اصیل و اولیه افزون گشته است.  

طبعاً در تحریر دوم وجه وعظ آمیز و اخلاقی بر وجه ادبی كتاب غلبه نموده و زبان و سبك نگارش به زبان اهل وعظ و عالمان دینی و گاه عرفاً شباهت بیشتری یافته است؛ در این رهگذر به اقتضای بیان اهل مجلس، گاه عبارات، مثل ها و تمثیل ها و حكایاتی نیز بر متن افزون گشته كه اصالتاً متعلق به جامع التمثیل نیستند و اصالت روایی- در مقایسه با روایت (تحریر) نخستین- ندارند و بسیاری از مطالب و عبارات متنی آن نیز دستخوش تغییر و دگرگونی گردیده است. ما در این تصحیح جانب تحریر اولیه روایت كهن و نخستین جامع التمثیل را گرفته ایم و البته تحریر و روایت دوم را نیز به موازات از نظر دور نداشته ایم. بنابراین تصحیح حاضر به صورت آغازین تالیف نزدیكتر است، لیكن سعی شده جامعیت و اشتمال جامع التمثیل- بنا به روایتها و تحریرهای متفاوت - حفظ گردد و تمامی مثلها، حكایات و تمثیلهای افزون بر نسخه اساس به صورت الحاقی مشخصاً درج و ضبط گردد. نکتۀ دیگر در چاپ حاضر تعلیقات مفصل مصحح بر کتاب در توضیح حکایات و ریشه‌یابی آنها در دیگر متون کهن است.

محمد علی حبله رودی، جامع التمثیل؛ فرهنگ کهن امثال فارسی، مصحح: حسن نصیری جامی، قطع: رقعی، ۱۲۲۴ صفحه، بها: ۷۵۰۰۰۰ ریال، 1396.  

 

 

منبع: میراث مکتوب

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: