دومین دوره جایزه سعی مشکور برگزار می‌شود

1396/7/26 ۱۲:۲۸

  دومین دوره جایزه سعی مشکور برگزار می‌شود

آیین اختتامیه دومین دوره جایزه سعی مشکور دوشنبه اول آبان‌ماه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

 


 
آیین اختتامیه دومین دوره جایزه سعی مشکور دوشنبه اول آبان‌ماه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

 این جایزه هر سال به برگزیدگان برترین پایان نامه دکتری در زمینه تاریخ و فرهنگ اسلام و ایران اهدا می‌شود.

دومین دوره این جایزه روز دوشنبه اول آبان از ساعت 16 تا 18 در خانه اندیشمندان علوم انسانی با سخنرانی محمد حسین ساکت، الوند بهاری، علی صفری آق قلعه و دیدیه گزنبه دو برگزار می‌شود.

خاندان زنده یاد دکتر محمد جواد مشکور علاوه بر اهدای کتابخانه نفیس و ارزشمند استاد مشکور در سال 1383 به کتابخانه مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی این جایزه را به منظور زنده نگهداشتن یاد این استاد برجسته تاریخ ادیان و تشویق پژوهشگران و محققان بویژه پژوهشگران جوان در زمینه تاریخ و فرهنگ اسلام و ایران را بنیان نهاده و برگزاری این مراسم را به این مرکز سپرده‌اند.

دکتر محمد جواد مشکور در اسفند 1297شمسی در خانواده‌ای مذهبی در تهران چشم به جهان گشود. وی پس از گذراندن‌ تحصیلات دوره ابتدایی و دبیرستان در 1318 موفق به دریافت لیسانس ادبیات فارسی و عربی شد و در کنار تحصیلات رسمی، نزد علمای بزرگی چون آقامحمد سنگلجی،علامه طباطبایی، میرزا مهدی آشتیانی ادب و حکمت آموخت.

محمد جواد مشکور در کنار تدریس، به فراگیری زبانهای سامی سریانی و عبری پرداخت و در 1332 به پاریس رفت و در سال 1336 دانشنامه دکتری خود را در زمینه «تاریخ اسلام و فرق» از دانشگاه سوربن دریافت کرد. وی پس از بازگشت به تهران به کار تدریس مشغول شد و در سال 1353 به سمت رایزن فرهنگی ایران در سوریه منصوب شد.

کوشش‌های دکتر مشکور در زمینه ایجاد کرسی زبان فارسی در دو دانشگاه دمشق و حلب سبب شد به عضویت فرهنگستان سوریه درآید. او پس از بازنشستگی در اسفند 1358 همچنان به کار تدریس و تألیف و تصحیح اشتغال داشت تا اینکه در 25 فروردین ماه سال 1374 پس از تحمل چند ماه بیماری در گذشت.

از دکتر مشکور آثار زیادی در حوزه، تألیف، تصحیح و ترجمه متون اصیل، برجای مانده است که از جمله مهمترین آثار او می‌توان به کتاب‌های «تصحیح المقالات و الفرق»، «فرهنگ فرق اسلامی»، «ترجمه فرق الشیعه»، «ایران در عهد باستان»، «اخبار سلاجقه روم»، «نظری به تاریخ آذربایجان» و «نام خلیج فارس در طول تاریخ» اشاره کرد.

 

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: