تاریخچه ابریشم در ایران / محمد فاروق فرقانی

1396/7/25 ۱۲:۱۵

تاریخچه ابریشم در ایران / محمد فاروق فرقانی

غرس و تربیت درخت توت یا درخت کرم ابریشم با پرورش آن رابطه نزدیک دارد. درخت توت را در ایران به خاطر میوۀ آن از دوران باستان می شناختند. در بندهشن از میوۀ درخت توت سخن رفنه است و حتی در دوران حاضر در بلوک مومنآباد بیرجند توت را پیر می خوانند و اشخاص را از ریختن فضولات در کنار درخت توت بر حذر می دارند.

 

غرس و تربیت درخت توت یا درخت کرم ابریشم با پرورش آن رابطه نزدیک دارد. درخت توت را در ایران به خاطر میوۀ آن از دوران باستان می شناختند. در بندهشن از میوۀ درخت توت سخن رفنه است و حتی در دوران حاضر در بلوک مومنآباد بیرجند توت را پیر می خوانند و اشخاص را از ریختن فضولات در کنار درخت توت بر حذر می دارند. ابونصر هروی از وجود دو گروه یا دو نوع درخت توت خبر می دهد و توضیح می دهد که هر یک از دو گروه انواعی داشته که از یک نوع آن دوشاب می پخته اند.

البته دوشاب پژی از توت هنوز هم در بعضی از نقاط جوب خراسان رواج دارد. و در نقاطی که به علت سردی هوا انگور به خوبی نمی رسد بجای شیرۀ انگور شیرۀ توت می پزند.وجود توتستان های بزرگ در اکثر نقاط ایران و سنت کاشتن درخت توت به هعنوان خیرات در کنار جوی ها و چشمه ها از قدیم رایج بود تا رهگذران از میوه و سایه آن استفاده کنند. صاحبان حرف نیز برگ درخت توت را برای استفاده فیلچه یا کرم ابریشم مصرف می نمودند. اگرچه به طور دقیق وعلوم نیست که پرورش کرم ابریشم از چه زمانی در ایران معمول گشته، ولی با توجه به اسطوره های ایرانی پرورش آن به دورانی بسیار کهن می رسد.

کتاب ماه تاریخ و جغرافیا بهمن 1377 شماره 16

 

دریافت مقاله

منبع: پرتال جامع علوم انسانی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: