1396/5/16 ۱۲:۴۱
کتاب «سیمای زن در آیینه قرآن» تالیف سید محمد ثقفی، به تشریح نقش زن مسلمان در سازندگی جامعه و همچنین بازسازی تمدن اسلامی میپردازد.
کتاب «سیمای زن در آیینه قرآن» تالیف سید محمد ثقفی، به تشریح نقش زن مسلمان در سازندگی جامعه و همچنین بازسازی تمدن اسلامی میپردازد. آنچه امروز زنان مسلمان را رنج میدهد، داوریهای ناشایسته در فرهنگ مسلمانان است نه آنچه در قرآن درباره آنان آمده است. پاسخ به سوالاتی همچون «نقش زن مسلمان با هویت و شخصیت اسلامی اور در سازندگی اجتماعی و احیای تمدن اسلامی چیست؟»، «آیا سخن گفتن از تساوی و حقوق زن و مرد مسلمان فقط در مفاهیم و در کلاس دانشگاهها و مباحث آکادمیک و مطالعات زنان کافی است؟»، «کاربرد این مسائل و پژوهش ها در کجا و کدام جامعه مطرح است؟»، «نقش زن مسلمان در بازسازی تمدن اسلامی چیست؟» و «اگر نهضت تساویطلبی در حقوق زن مسلمان مطرح است، کاربرد و میدان پیاده شدن این اصالتها کجا است؟» بحث محوری کتاب «سیمای زن در آیینه قرآن» نوشته دکتر سید محمد ثقفی را تشکیل میدهد. «سیمای زن مسلمان»، «تفاوتهای زن و مرد»، «زن در دنیای امروز»، «پایگاه اجتماعی زن در فرهنگها»، «زن در چشم و دل محمد (ص)»، «سیمای زن از دیدگاه امام علی (ع)»، «دختر شرق» و «زنان ایرانی و پاکستانی» فصلهای هشتگانه کتاب را شامل میشوند. «آیا زن موجود حیلهگری است؟» یکی از سرفصلهای کتاب است که در ذیل آن در صفحه میخوانیم: «نمیدانم چه تعبیری بیاورم! در ادبیات ما معمولا از زن بد گفتهاند. او را عنصری نه صادق، احیانا دغلباز توصیف کردهاند. نمیدانم ریشه این داوری کجاست؛ آیا در قرآن است؟ یا در فرنگ مسلمانان؟ آیا ریشه در روایتهای اسراییلی که در برخی متون دینی نفوذ داشتهاند، دارد؟ آیا ذهنیت جامعه را در این مورد، همسر، مادر، دختر، مربی، همراز، شریک زندگی و دهها القاب دیگر اینگونه بدبین ساختهاند؟ نمیدانم! شاید در اصیلترین متن دینی که درباره زن سخن گفته است، چنین حکم و داوری بدبینانهای وجود ندارد و اگر هم در متون فرهنگ دینی دیگری مانند روایات و سنت چنین قضاوتهای غیرمنصفانهای و احیانا تحقیرآمیز آمده است، بنا بر یک اصل اسلامی آنرا باید به قرآن نشان داد و از آن راهنمایی گرفت و ذهن و اندیشه را تهذیب کرده و آنگاه به داوری نشست.» در ادامه مباحث کتاب در صفحه 146 درباره «حجاب در ایران باستان» آمده است: «ویل دورانت، وضع زنان و چگونگی زیست اجتماعی آنان در دوران مختلف را نقل میکند و ارتقاء اجتماعی و انحطاط آنان را نشان میدهد: در زمان زرتشت پیغمبر، زنان همانگونه که عادت پیشینیان بود، منزلتی عالی داشتند. با کمال آزادی و با روی گشاده در میان مردم آمد و شد میکردند. صاحب ملک و زمین میشدند و در آن تصرفات مالکانه داشتند و میتوانستند مانند اغلب زنان روزگار حاضر به نام شوهر یا به وکالت از طرف وی به کارهای مربوط به او رسیدگی کنند. پس از داریوش، مقام زن مخصوصا در میان طبقه ثروتمندان تنزل پیدا کرد. زنان فقیر چون برای کار کردن ناچار از آمد و شد در میان مردم بودند، آزادی خود را حفظ کردند... زنان طبقات بالای اجتماعی جرئت آن را نداشتند که جز در تخت روانِ روپوشدار از خانه بیرون بیایند. هرگز به آنان اجازه داده نمیشد که آشکارا با مردان آمیزش کنند. زنان شوهردار حق نداشتند هیچ مردی را ولو پدر یا برادرشان باشد، ببینند. در نقشهایی که از ایران باستان برجای مانده، هیچ صورت زن دیده نمیشود و نامی از ایشان بهنظر نمیرسد. (ویل دورانت، تاریخ تمدن، ج 1 مشرقزمین گاهواره تمدن، ترجمه احمد آرام، ص 433 - 434، سازمان انتشارات آموزش انقلاب اسلامی، 1367).» نخستین چاپ کتاب «سیمای زن در آیینه قرآن» در 328 صفحه با شمارگان 200 نسخه به بهای 28 هزار تومان از سوی انتشارات جامعهشناسان راهی بازار نشر شده است.
منبع: ایبنا
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید