امکان عام / مهدی حایری یزدی

1396/5/4 ۱۰:۳۶

امکان عام / مهدی حایری یزدی

فلسفۀ ما(فلسفۀ اسلامی) می گوید پس از مفهوم هستی و مفهوم شئی هیچ مفهومی شناخته تر از مفهوم ضرورت و لاضرورت نیست و بنابراین لازم نیست ضرورت و لاضرورت را به چیزی تعبیر و تفسیر نمود.

 

فلسفۀ ما(فلسفۀ اسلامی) می گوید پس از مفهوم هستی و مفهوم شئی هیچ مفهومی شناخته تر از مفهوم ضرورت و لاضرورت نیست و بنابراین لازم نیست ضرورت و لاضرورت را به چیزی تعبیر و تفسیر نمود. حال اگر ضرورت را به وجود نسبت دادیم و گفتیم ضرورت وجود این مفهوم مفهوم وجوب خواهد بود و اگر آن را به عدم نسبت دادیم و گفتیم ضرورت عدم مفهوم امتناع حاصل خواهد شد.

لاضرورت را هم اگر به عدم نسبت دادیم و یا به وجود اضافه کردیم و گفتیم لاضرورت عدم یا لاضرورت وجود مفهوم امکان عدم به دست خواهد آمد و اگر ضرورت را در ان واحد به عدم و وجود هر دو نسبت دهیم و از آن سلب ضرورت طرفین بسازیم امکان خاصی را اعتبار کرده ایم.

دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، سال پانزدهم، بهمن 1346، شماره 2 و 3 (پیاپی 60 و 61)

 

دریافت مقاله

منبع: پرتال جامع علوم انسانی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: