آشنایی با روش‌های چاپ ماشینی تبیین شد

1396/3/17 ۱۳:۰۵

آشنایی با روش‌های چاپ ماشینی تبیین شد

کتاب «روش‌های چاپ ماشینی» اثر سید ادریس مستقیم منتشر شد. این اثر ضمن ارائه توضیحاتی درباره کاغذ چاپ، انواع روش‌های چاپ را تشریح کرده است.


کتاب «روش‌های چاپ ماشینی» اثر سید ادریس مستقیم منتشر شد. این اثر ضمن ارائه توضیحاتی درباره کاغذ چاپ، انواع روش‌های چاپ را تشریح کرده است.

 
مؤلف در بخش ابتدایی کتاب «روش‌های چاپ ماشینی» به تاریخچه چاپ اشاره کرده و چنین بیان کرده است: «چاپ با نام گوتنبرگ گره خورده است. بسیاری از مردم گوتنبرگ را به عنوان مخترع چاپ می‌شناسند. این عنوان برای گوتنبرگ از طرفی درست و از طرفی دیگر نادرست است. زیرا اختراع چاپ مانند بسیاری از اختراعات بشر محصول روندی پیوسته از دانش و تجربه انسانهاست. ولی از طرف دیگر گوتنبرگ انقلابی در دستاوردهای گذشته بد و جهش بزرگی در کار نشر پدید آورد. با این تعبیر شاید چندان هم بیراه نباشد که گوتنبرگ را پدر صنعت چاپ بدانیم.»
 
«ساختار و تشکیلات سازمانی صنعت چاپ» عنوان بخش دیگر این اثر است. مؤلف در این قسمت توضیح‌هایی درباره واحد چاپی یا چاپخانه اعم از پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ ارائه کرده است.
 
مخاطب در ادامه، با انواع چاپ و کارکردهای آن‌ها آشنا می‌شوند. روش‌های چاپی که مؤلف به آن‌ها پرداخته است عبارتند از چاپ برجسته لترپرس، چاپ سنگی، چاپ فلکسو، چاپ گود، چاپ سیلک‌اسکرین، چاپ افست، چاپ جوهر افشان، چاپ لیزری و چاپ دیجیتال.
 
مراحل تهیه فیلم رنگی، آماده‌سازی لی‌آت، صفحه‌بندی و مونتاز اتوماتیک، نشر رومیزی، کپی‌کردن پلیت، لیتوگرافی، زینک، تولید پلیت برجسته، آماده‌سازی سیلندر هلیوگراور، حکاکی الکترونیک، قالب یا چارچوب و استنسیل از دیگر بخش‌های این کتاب هستند.
 
«هر چاپی کاغذ مناسب خود را دارد. البته هر نوع کاغذی را ممکن است با هر ماشینی به چاپ سپرد اما چاپ خوب نیازمند هماهنگی کاغذ و چاپ است. به همین خاطر یک نوع از کاغذها را کاغذ افست می نامند. زیرا بسیار نزدیک به کاغذهایی است که نقاشان روی آن، نقاشی آبرنگ می‌کشند. وقتی می‌گوییم ارژینال‌های آبرنگ را باید افست چاپ کرد، کاغذ آن هم باید کاغذ افست باشد تا کار چاپی نزدیک به ارژینال از آب درآید. کاغذ چوب گود هم دارای ویژگی‌های خاص خود است و اگر کاغذهایی با مشخصات دیگر استفاده شود باید تغییراتی در مرکب و غیره ایجاد کرد. به این دلیل که در چاپ گود مرکب از سطح سیلندر پایین‌تر است باید کاغذ دارای خاصیت جذب مرکب باشد. کاغذهایی که مواد لایمی زیادی در آن‌ها به کار رفته باشد، برای این کار مناسب‌ نیستند. مناسب‌ترین کاغذ‌ها برای چاپ گود کاغذهای 20 درصد یا 25 درصد لایم هستند، زیرا قابلیت جذب زیادی را دارد و مرکب را از گودی‌های روی سیلندر جذب می‌نمایند.» این جملات برگرفته از کتاب «روش‌های چاپ ماشینی» است.
 
در ادامه، مطالبی درباره آهار زنی، خمیر مکانیکی، خمیر شیمیایی، کاغذ و مقوای بازیافتی، مرکب در چاپ، هماهنگی مرکب و انواع چاپ، نظارت بر چاپ، وظایف ناظر چاپ و برخی اصطلاحات رایج در چاپ ارائه شده است.
 
نخستین چاپ کتاب «روش‌های چاپ ماشینی» اثر سید ادریس مستقیم با ویراستاری سید عبدالهادی شبیری‌نژاد، با شمارگان 1000 نسخه، در 144 صفحه مصور، به بهای 98 هزار ریال از سوی انتشارات اول و آخر منتشر شده است.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: