جدیدترین شماره فصلنامه «نقد کتاب هنر» منتشر شد

1395/11/6 ۱۳:۱۱

جدیدترین شماره فصلنامه «نقد کتاب هنر» منتشر شد

شماره‌های نهم و دهم فصلنامه «نقد کتاب هنر» ویژه بهار و تابستان سال 1395، با ارائه آثاری از منتقدان عرصه هنر، درباره مهم‌ترین کتاب‌های منتشر شده در رشته‌های مختلف هنری در سال‌های اخیر، از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شد.

 

شماره‌های نهم و دهم فصلنامه «نقد کتاب هنر» ویژه بهار و تابستان سال 1395، با ارائه آثاری از منتقدان عرصه هنر، درباره مهم‌ترین کتاب‌های منتشر شده در رشته‌های مختلف هنری در سال‌های اخیر، از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شد.

فصلنامه «نقد کتاب هنر» به سردبیری علی بوذری، با هدف معرفی و نقد کتاب‌های حوزه هنر، در جدیدترین شماره خود (نهم و دهم) به ارائه نظرات منتقدان این حوزه در هفت بخش نقد شفاهی، نقد تالیف، نقد ترجمه، نقد موجز، نقد دیروز، شایسته ترجمه و بخش گوناگون پرداخته است.

این فصلنامه در در بخش «نقد شفاهی» خود، به ارائه گزارشی درباره نشست نقد و بررسی مجموعه «گلستان هنر» شامل شرح حال هنرمندان، نگارگران، خطاطان و نقاشان معاصر پرداخته در روز 24 خرداد سال جاری با حضور کارشناسانی چون احسان‌الله شکرالهی، حسن حامدی، توکا ملکی، علی اصغر میرزایی مهر، کیانوش معتقدی، امیر سقراطی در سرای هل قلم خانه کتاب برگزار شد.

در بخش «نقد تألیف» منتقدان به بررسی هشت کتاب تألیفی در حوزه هنر پرداخته‌اند؛ نقد دلارام کاردار طهران بر کتاب «مرکب خوشنویسی» نوشته زهرا سلطانی، حمید فرهمند و عباس عابد اصفهانی از انتشارات گلدسته؛ نقد بنفشه مقدم بر کتاب «صد سال زری‌بافی در ایران» نوشته مژگان طریقی از انتشارات طریقی؛ نقد سید محمدحسین مرعشی بر کتاب «رساله گِل‌کاری» نوشته حبیب‌الله بنا از انتشارات پژوهشکده هنر؛ نقد هما افراسیابی بر کتاب «کتاب‌نگاشت توضیحی نظریه‌های تاریخ معماری و هنر» نوشته مهرداد قیومی بیدهندی از مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه شهید بهشتی برخی از مطالب ارائه شده در این بخش است.

همچنین نقد کیوان موسوی اقدم بر کتاب «نود سال نوآوری در هنرهای تجسمی ایران» نوشته جواد مجابی از انتشارات پیکره؛ نقد سید عمادالدین قریشی بر کتاب «شورآفرین خلوت گزیده» نوشته سید امیر سقراطی از انتشارات موغام؛ نقد کیومرث صادقیان بر کتاب «رازهای خط و نقاشی‌خط» نوشته کاوه تیموری از انتشارات هنر معماری قرن؛ نقد محمدجواد محمدحسینی بر کتاب «موسیقی در فلسفه و عرفان» نوشته محمدرضا آزاده‌فر و نقدهایی از مریم صلح‌کننده و علی شیخ‌مهدی بر کتاب «انیماتیک» نوشته محمدجواد شجاعت‌مند و سیدجواد شبانی، از دیگر مطالب ارائه شده در این بخش است.

بخش «نقد ترجمه» این فصلنامه نیز نقد کامران افشار مهاجر بر کتاب «تایپوگرافی مجازی، نوشته ماتیاس هیلنر، ترجمه جمشید آراسته از انتشارات کتاب آبان؛ نقد علی اتحاد بر کتاب «هنر همچون درمان» نوشته آلن دوباتن و جان آرمسرانگ، ترجمه مهرناز مصباح از انتشارات چشمه؛ نقد مهناز احمدی بر کتاب «گرایش‌های هنر مدرن» نوشته سم فیلیپس، ترجمه هاینه و مانی فرسایی از انتشارات کتاب آبان و نقد پوران زینالی بر کتاب «هنر و معماری اسلامی در آفریقای شمالی» نوشته جاناتان ام.بلوم، ترجمه محمدتقی فرامرزی از انتشارات متن، را شامل می‌شود.

نقد مجید آزادی احمدآبادی بر کتاب «طراحی گرافیک چیست؟» نوشته کوئنتین نیوئرک، ترجمه مرجان زاهدی از انتشارات مشکی؛ نقد بهمن ایران‌پور بر کتاب «راهنمای نگارش تحلیل فیلم» نوشته تیموتی کاریگن، ترجمه مزدا مراد عباسی از انتشارات مرکز و نقد مهدی نصرالله‌زاده بر کتاب «ضرورت تئاتر» نوشته پل وودراف، ترجمه بهزاد قادری از انتشارات مینوی خرد نیز از دیگر مطالب ارائه شده در این بخش است.

فصلنامه «نقد کتاب هنر» در بخش دیگری با عنوان «نقد موجز» به ارائه مطلبی ستاره نوتاج درباره کتاب «گذر از تاریخ هنر به علم تصویر» نوشته امیر نصری از انتشارات پژوهشکده هنر و مطلبی از افسانه قانی درباره کتاب «ورنی» نوشته شهروز جدید مغانلو از انتشارات عنوان و همچنین مطلبی از پرداخته است.

در بخش «نقد دیروز» این فصلنامه نیز مطالبی از مهدی حق‌شناس درباره کتاب «طراحی شخصیت در انیمیشن» نوشته احسان سپهر از انتشارات فرهنگسرای میردشتی و مطلبی از حمیدرضا توسلی درباره کتاب «خط و نظام‌های نوشتاری» نوشته حسن رضایی باغ‌بیدی از انتشارات کتاب مرجع ارائه شده است.

اما کتاب «شایسته ترجمه» از نگاه این فصلنامه که در بخشی با همین عنوان معرفی شده، کتاب «سفال‌های سرزمین اسلامی» است. این کتاب اثر جامعی است که به بهانه برگزاری نمایشگاه مهمی از آثار سفالین موزه آریانا در شهر ژنو کشور سوئیس در سال 2014، منتشر شده که مجموعه کم نظیری از آثار سفالین کشورهای ایران، سوریه، ترکیه، شمال افریقا و اسپانیا در آن به نمایش درآمده است.

این کتاب در 10 فصل به بررسی تاریخچه ساخت و تولید انواع سفالینه‌ها در جهان اسلام پرداخته  و جنبه‌های کاربردی این هنر مورد بررسی قرار گرفته و نویسندگان برجسته‌ای همچون ایو پورتر، یولاند کروو و خانم آنی کلیر شوماخر، مدیر دپارتمان سفال و مسئول برگزاری نمایشگاه فوق، در نگارش مطالب هرفصل از این کتاب دست داشته‌اند. کیانوش معتقدی طی مطلبی در معرفی این کتاب از این اثر به عنوان اثری شایسته ترجمه یاد کرده است.

شماره‌ نهم و دهم فصلنامه «نقد کتاب هنر» ویژه بهار و تابستان 1395 با سردبیری علی بوذری در 325 صفحه و بهای 10 هزار تومان از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شده است.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: