در استقبال از هشتادمین زادروز ناصر تکمیل همایون

1395/10/13 ۰۹:۳۲

در استقبال از هشتادمین زادروز  ناصر تکمیل همایون

دکتر ناصر تکمیل همایون نادره استادی است که جامعه‌شناسی و تاریخ را توأمان خوانده و در هر دو تخصص و فعالیت علمی دارد. در میان دانش‌آموختگان ایرانی در پاریس می‌توان او را جزو انگشت‌شمارانی دانست که بالاترین درجه علمی را به دست آورد و حتی امکان تدریس در دانشگاه‌های پاریس را داشت اما خدمت به وطن را وظیفه‌ای ملی دانست و با همه مصائبی که بعدها برایش پیش آمد، جلای وطن را در مرام و مسلک خویش ندانست.


تاریخ‌نگارِ جامعه‌شناس
دکتر ناصر تکمیل همایون نادره استادی است که جامعه‌شناسی و تاریخ را توأمان خوانده و در هر دو تخصص و فعالیت علمی دارد. در میان دانش‌آموختگان ایرانی در پاریس می‌توان او را جزو انگشت‌شمارانی دانست که بالاترین درجه علمی را به دست آورد و حتی امکان تدریس در دانشگاه‌های پاریس را داشت اما خدمت به وطن را وظیفه‌ای ملی دانست و با همه مصائبی که بعدها برایش پیش آمد، جلای وطن را در مرام و مسلک خویش ندانست. استاد را می‌توان از نوادری دانست که همواره بر اصول مکتب آنال اما به شیوه خاص خود و چارچوبی از تحقیق اجتماعی و جامعه‌شناسی تاریخی که برای خود ترسیم کرده است، استوار ماند. او تاریخ را از دریچه «جامعه» پژوهش می‌کند و جامعه را با پیشینه تاریخی‌اش به جست‌و‌جو می‌نشیند. تکمیل همایون که در نزد اهل علم و فرهنگ به «علامه» و «محقق قزوینی» مشهور است، در 1315 در قزوین به‌دنیا آمد و تحصیلات مقدماتی و دبیرستان را در قزوین و تهران سپری کرد. او تحصیلکرده دانشسرای عالی، مؤسسه تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران و دانشگاه پاریس (سوربن) است. استادان تکمیل همایون از جمله مفاخر علمی و فرهنگی این مرز و بوم هستند؛ جامعه‌شناسی را در محضر شادروانان دکتر غلامحسین صدیقی و دکتر احسان نراقی آموخته و در فرانسه در رشته‌های تاریخ و جامعه‌شناسی نزد استادان نامدار سوربن در دهه 1970 دکترا گرفته است. گذشته از بیست کتاب و صدها مقاله‌ای که از ایشان منتشر شده، پژوهش در حوزه‌های تاریخ اجتماعی و از آن میان وحدت و تنوع فرهنگی در ایران‌زمین، تاریخ فرهنگی، جاده ابریشم، ایران‌پژوهی به معنای همه وجوه آن، مشروطه‌، جغرافیای تاریخی و از آن میان تهران، خلیج فارس و دریای مازندران، از دغدغه‌های علمی تکمیل همایون بوده است. افزون بر این نمی‌توان او را از تحولات ایران در دهه‌های 1360 - 1350 جدا دانست. تکمیل همایون که از معتقدان و علاقه‌مندان شادروان دکتر محمد مصدق است، در تحولات منجر به انقلاب اسلامی به قلم و قدم کوشش کرد و پس از انقلاب هم متأثر از تحولات و جریان انقلاب، عطای سیاست را به لقایش بخشید تا بقای خویش را در خدمت علمی و فرهنگی به فرزندان این مرز و بوم استمرار ببخشد. استاد تمام بازنشسته پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، بیش از 30 سال با عناوینی چون، پژوهشگر، مشاور علمی، مدیر گروه تاریخ و مدیر علمی مجموعه از ایران چه می‌دانم با دفتر پژوهش‌های فرهنگی ـ متعلق به فرزانه فرهنگ‌دوست آقای محمدحسن خوشنویس ـ همکاری دارد.
به بهانه هشتادمین زادروز «ناصر تکمیل همایون»، امروز ساعت 16 در تالار ایوان شمس واقع در تقاطع بزرگراه کردستان و خیابان جلال آل‌احمد، همکاران علمی، هم‌مسلکان دیروز، دانشجویان و دوستداران امروز وی گرد هم خواهند آمد تا خدمات علمی ایشان را ارج بگذارند.

منبع:ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: