ساده اما شگفت‌انگیز در خلق آثار

1395/10/4 ۰۸:۱۷

ساده اما شگفت‌انگیز در خلق آثار

ســــال‌هـــاســت کــه دوستداران هنر دیگر به دنبال عینیت‌سازی در اثر هنری نیستند، اگرچه نقاشی و مجسمه‌های رئالیستی هنوز هم مخاطبان خود را دارند، اما باید قبول کرد که امروزه آثار فرمال و حتی اشیای قدیمی جایگاه ویژه‌ای در چیدمان‌های خانه‌های ما ایرانیان دارند. از سوی دیگر گفتمان اثر هنری با مخاطب و اینکه چه ایده‌ای را با او به اشتراک می‌گذارد در هنر معاصر بیش از پیش نمایان شده و مخاطبان اثر هنری به دنبال آن هستند تا بیان هنری هنرمند را در کنار شیء هنری که ارائه کرده، بررسی کنند.


«تعادل معیوب»، پیشنهادی برای هنرگردی

 محمود نورایی: ســــال‌هـــاســت کــه دوستداران هنر دیگر به دنبال عینیت‌سازی در اثر هنری نیستند، اگرچه نقاشی و مجسمه‌های رئالیستی هنوز هم مخاطبان خود را دارند، اما باید قبول کرد که امروزه آثار فرمال و حتی اشیای قدیمی جایگاه ویژه‌ای در چیدمان‌های خانه‌های ما ایرانیان دارند.
از سوی دیگر گفتمان اثر هنری با مخاطب و اینکه چه ایده‌ای را با او به اشتراک می‌گذارد در هنر معاصر بیش از پیش نمایان شده و مخاطبان اثر هنری به دنبال آن هستند تا بیان هنری هنرمند را در کنار شیء هنری که ارائه کرده، بررسی کنند.
همین مسائل گرایش‌های هنرمندان را نیز به موضوع هنر به‌گونه‌ای جلب کرده که آنها نیز بیشتر در آثار خود از فرم‌های زیبا و گاهی تلنگر زدن به حس نوستالژیک مخاطبان یا حتی دیدن جهان پیرامونی از یک زاویه نگاه جدید برای ارائه آثار خود استفاده می‌کنند.
مجید کیامهر هنرمند جوان که در سال‌های اخیر در عرصه آثار حجمی فعال شده است، از روز گذشته سوم دی ماه مجموعه‌ای از آثار خود را که با تکنیک میکس‌مدیا و تلفیق فلز و گل ارائه کرده، در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده است.
این هنرمند که معمولا در آثارش به یکی از موضوعات چالش‌‌برانگیز عرصه مجسمه‌سازی یعنی «تعادل» می‌پردازد، در این نمایشگاه نیز آثار فرمالی را ارائه کرده که در عین حفظ تعادل، اما مخاطب را با یک ناپایداری روبه‌رو می‌کنند. این آثار از بدنه‌ای کوزه‌ای‌شکل تشکیل شده‌اند که درون آنها میله‌هایی فلزی شکوفا شده‌اند. در قالب فرمی، این آثار مخاطب را در برابر به چالش افتادن و حفظ تعادل اثر قرار می‌دهند و از سوی دیگر حس گِل و فرم کوزه‌مانند این آثار که ریشه در خاطرات بصری ما ایرانیان دارد، به احساس نوستالژیک مخاطب نیز تلنگر می‌زند.
اما شاید چیزی که آثار کیامهر را که در نمایشگاه «تعادل معیوب» خاص و متمایز می‌کند، ایده او در پس خلق این آثار باشد. در این آثار شکوفایی از درون کوزه‌های گِلی در حال رقم خوردن است که به نوعی انهدام کوزه را رقم خواهد زد، بنابراین مخاطبان در برابر این آثار با چالش تفکر درباره جهان پیرامونی‌شان روبه‌رو می‌شوند. تفکر به نوع معماری و حیات شهری امروز ایران که در جای‌جای کشور قابل رویت است؛ جهانی که از دل معماری زیبای گِلی شهرها، حال شاهد شکوفایی آهن در قالبی نازیباست. نمایشگاه آثار حجمی مجید کیامهر با عنوان «تعادل معیوب» تا 17 دی‌ماه همه روز از ساعت 16 تا 22 در پردیس چارسو، واقع در تقاطع خیابان جمهوری و حافظ، طبقه ششم، برپاست و می‌تواند دقایقی شما را میهمان گفتمانی هنری کند.
 

منبع: فرهیختگان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: