جایگاه و حقوق زن در اسلام کتاب شد

1395/9/30 ۱۱:۳۱

جایگاه و حقوق زن در اسلام کتاب شد

کتاب«جایگاه و حقوق زن در اسلام»، به قلم دکتر فریبا علاسوند به همت مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران منتشر شده است.



کتاب«جایگاه و حقوق زن در اسلام»، به قلم دکتر فریبا علاسوند به همت مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران منتشر شده است.

در پیشگفتار کتاب «جایگاه و حقوق زن در اسلام» آمده است: «در اندیشه شیعی، در کنار سنت نبوی و سیره ائمه هدی علیهم‌السلام، بانوی یگانه جهان- فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها- نقطه آغاز حرکت و غایب اندیشه، محور تفاهم و شاکله تمام حیثیت و شخصیت زن مسلمان است. با خلقت صدیقه طاهره سلام‌الله‌علیها تحقیر تاریخی زن جای خود را به ترسیم چگونگی جریان‌یافتن زنانگی در متن حیات بشری داد. او نشان داد که چگونه می‌توان احساسات و انعطافات زنانه را با شعور و درایت حماسی پیوند زد، می‌توان محیط خانه را منشأ تحولات اجتماعی و تاریخی قرار داد؛ می‌توان در محراب عبادت با ملک هم‌نوا شد و از آن‌جا پای به مسجد گذاشت و بلاغت را در ادبیات سیاسی و فرهنگی به اوج رساند؛ می‌توان اوج اقتدار زنانه را در خضوع به همسر، پرورش فرزند، خانه‌داری هدفمند، توجه به علم و معرفت، حرکت‌های تبلیغی و ترویجی، رفتار عفیفانه و پر از آزرم، حمایت از جهاد و جهادگران و حضور مؤثر در مهم‌ترین عرصه‌های حیات اساسی و اجتماعی، بازتعریف کرد و عمر کوتاه زندگی مادی را تا همیشه تاریخ جاودانه ساخت».

کتاب «جایگاه و حقوق زن در اسلام» نوشته دکتر فریبا علاسوند، در دو بخش تدوین شده است. عنوان بخش اول «مبانی» و بخش دوم با عنوان «حقوق تکالیف» است. در بخش اول کتاب، نویسنده به برابری زن و مرد در اندیشه اسلامی، پرداخته و در بحث از برابری در جایگاه انسانی زن، به مباحثی چون اشتراک زن و مرد در راه‌های وصول به سعادت، خلقت زن و مرد از حقیقتی یگانه «نفس»، «جسمانی بودن جنسیت در سیر پیدایش انسان» و «یکسانی در توانمندی‌های معنوی» پرداخته شده است.

علاسوند در مبحث «برابری زن و مرد در جایگاه ارزشی» به این سؤال پاسخ می‌دهد که گوهر وجود انسان چیست و چرا او را ارزشمند می‌دانیم؟ این پرسش همواره ذهن فلاسفه انسان‌شناس را به خود مشغول داشته است. منابع دینی اعم از قران و روایات، جداگانه و مبسوط از ارزشمندی، ملاک ارزشمندی و ارزش‌ها سخن به میان آورده‌اند. آیات قران (سوره اسرا آیه ۷۰؛ سوره بقریه آیه ۳۰، سوره مؤمنون آیه ۱۰-۱۲؛ و سوره حجرات آیه ۱۳) ملاک ارزشمندی را کرامت ذاتی انسان، مقام خلافت پروردگار، برخورداری از روح الهی، نزدیکی به خدا و تقوا شمرده‌اند ( ص ۱۷-۱۸).

در بحث از «برابری زن و مرد در ارزش‌ها»، ذیل عنوان تفاوت‌های زن و مرد در متون اسلامی، نویسنده به بررسی این تفاوت‌ها در قرآن و روایات پرداخته است. سپس فلسفه تفاوت‌ها، هویت جنسی، نقش‌های جنسیتی، نقش‌های ثابت و متغیر، الزامی و غیرالزامی در نگرش اسلامی را مورد بررسی قرار داده و در نهایت به بررسی نظریه مکملیت در بحث تفاوت از دو منظر «تفاوت‌ها و نظریه مکملیت» و «نقش‌های جنسیتی و نظریه مکملیت» پرداخته و در نهایت نظریه تناسب و دلیل‌های تناسب را مورد توجه و بررسی قرار داده است.

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده، در بخش دوم کتاب خود، ذیل عنوان بلوغ، به بررسی عبادت، حجاب، اهمیت خانواده، ساختار خانواده (قیمومت و ولایت)، شاخص‌های مثبت همسری در متون دینی و جایگاه مادری در قرآن و روایات پرداخته است. با توجه به اهمیت خانواده در اسلام، بحث بعدی علاسوند، آموزه‌های اسلامی در تقویت مادری زنان، دیدگاه اسلام درباره خشونت خانگی است.

در نهایت دو بحث مشارکت اجتماعی و سیاسی در اسلام مورد توجه نویسنده قرار گرفته است. در بحث مشارکت سیاسی زنان و دیدگاه اسلام، در قالب فرهنگ سیاسی؛ عمل سیاسی و دلایل جواز مشارکت سیاسی زنان در قالب عمل سیاسی آمده است. در مشارکت اجتماعی زنان و ضوابط آن در نگرش اسلامی، اشتغال زنان و ضوابط شرعی مشارکت اجتماعی زنان (موارد اختصای و احکام مشترک) مورد بررسی قرار گرفته است.

کتاب«جایگاه و حقوق زن در اسلام»، به قلم دکتر فریبا علاسوند در آذر ماه ۱۳۹۵ تهیه و به همت مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران با همکاری دبیرخانه همایش بین‌المللی زنان و زندگی شهری در قطع رقعی و در ۱۰۶ صفحه منتشر شده است.

منبع: مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: