آذر شیخ‌بهاء‌الدین‌زاده: زیست خودم را روایت می‌کنم

1395/8/8 ۰۸:۵۵

آذر شیخ‌بهاء‌الدین‌زاده: زیست خودم را روایت می‌کنم

اگر گذرتان به باغ‌موزه قصر افتاده باشد، چشم‌تان به مجسمه زنی باردار با صورت و کله‌ای کوچک با هیکلی درشت و دفرمه افتاده است که روی نیمکتی نشسته است و بیش از هرچیز یادآور یک زن تنها و غمگین و ظلم دیده است. این حجم برنزی، قبلا بادکنکی دستش بود و حالا چند وقتی است که این بادکنک را بچه‌ها شکسته‌اند و هنوز هم ترمیم نشده است. این اثر متعلق به آذر شیخ‌بهاء‌الدین‌زاده است که در سال 1390 نمایشگاهی با نام گروه حشمت خانم برگزار کرد و نشان داد که به‌عنوان یک هنرمند نگاه خاص خودش را به زنان دور و برش دارد. یکی از آثار گروه حشمت خانم هم در پارک لاله در معرض تماشا قرار دارد. آذر شیخ‌بهاء‌الدین‌زاده در کارنامه کاری خود یک نمایشگاه انفرادی دیگر هم دارد که در سال 89 برگزار کرده است. او در دانشگاه تهران مجسمه‌سازی خوانده و در حال حاضر هم عضو انجمن مجسمه‌سازان است.



 مهربانو ابدی‌دوست: اگر گذرتان به باغ‌موزه قصر افتاده باشد، چشم‌تان به مجسمه زنی باردار با صورت و کله‌ای کوچک با هیکلی درشت و دفرمه افتاده است که روی نیمکتی نشسته است و بیش از هرچیز یادآور یک زن تنها و غمگین و ظلم دیده است. این حجم برنزی، قبلا بادکنکی دستش بود و حالا چند وقتی است که این بادکنک را بچه‌ها شکسته‌اند و هنوز هم ترمیم نشده است. این اثر متعلق به آذر شیخ‌بهاء‌الدین‌زاده است که در سال 1390 نمایشگاهی با نام گروه حشمت خانم برگزار کرد و نشان داد که به‌عنوان یک هنرمند نگاه خاص خودش را به زنان دور و برش دارد. یکی از آثار گروه حشمت خانم هم در پارک لاله در معرض تماشا قرار دارد. آذر شیخ‌بهاء‌الدین‌زاده در کارنامه کاری خود یک نمایشگاه انفرادی دیگر هم دارد که در سال 89 برگزار کرده است. او در دانشگاه تهران مجسمه‌سازی خوانده و در حال حاضر هم عضو انجمن مجسمه‌سازان است.
 جمعه هفتم آبان‌، سومین نمایشگاه انفرادی آذر شیخ‌بهاء‌الدین‌زاده با عنوان «هستی اینجا» در گالری سیحون افتتاح می‌شود. قرار است در این نمایشگاه بنابر فضای گالری سیحون، 10 مجسمه و 14 اثر کلاژ و سرامیک چیده شود که این چیدمان را او امروز براساس فضای گالری انجام خواهد داد.  در پوستر نمایشگاه «هستی اینجا» زن‌های تنهایی در کنار هم هستند که قیافه‌هایشان دفرمه شده است. شیخ‌بهاء‌الدین‌زاده درباره این آثارش که مجسمه‌های برنزی است، به «فرهیختگان» می‌گوید: «در واقع کارهای من نشات گرفته از زیست من است و من زیست خودم را با آثارم روایت می‌کنم. با این مجسمه‌ها خواسته‌ام نشان بدهم که فشار بر زن‌ها زیاد است و این فشار در همه‌جای دنیا وجود دارد.»
این هنرمند که در کارنامه خود سابقه تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی را هم دارد، در ادامه توضیح می‌دهد: «به‌شدت معتقدم که این زن‌ها حتی وقتی در کنار هم هستند، نیز تنها هستند و این زنان تنها را کنار هم قرار داده‌ام تا نشان دهم که زن‌ها در عین بودن در جمع، تنهایند.»
مجسمه‌های برنزی شیخ‌بهاء‌الدین‌زاده، زن‌هایی هستند که صورت‌ها و شکل و شمایل‌های درهم و بهم ریخته و فشرده‌ای دارند که هنرمند درباره ایده خلق آنها به «فرهیختگان» می‌گوید: «این زن‌ها هستند که بیشتر هم به خودشان فشار می‌آورند و ظلم و احجاف می‌کنند و هم به دیگران. باور دارم که زن‌ها خودشان بیشتر به خودشان تعدی می‌کنند و جا را برای همدیگر تنگ می‌کنند. در همه‌جا این فشارها وجود دارد و فیگورهایی که ساخته‌ام نشان‌دهنده همین وضعیت هستند.» شیخ‌بهاء‌الدین‌زاده در نمایشگاه گروه حشمت خانم که سال‌ها پیش برگزار شد، وضعیت زنان را به نمایش گذاشت. در آن نمایشگاه نیز مجسمه‌های او زن‌هایی بودند که اسم‌شان حشمت‌خانم بود. حشمت خانم‌ها چهره‌های غمگینی داشتند و حتی دهان نیز نداشتند. او با یادکردن از نمایشگاه گروه حشمت خانم می‌گوید: «من در کارهایم به سراغ زن‌های روشنفکر نرفتم، بلکه زن‌های آثار من متعلق به قشر زحمت‌کش و فرودست جامعه هستند که در آنجا این زن‌ها هیچ‌گاه نفر اول نیستند و همیشه نفر دوم به بعد هستند. آنها حتی در خانه‌هایشان هم نفر اول نیستند و خواسته‌ام این وضعیت زن را در بخشی از جامعه نشان بدهم.» تماشای مجسمه‌ها و سرامیک‌ها و کلاژهای شیخ‌بهاء‌الدین‌زاده را به شما در گالری سیحون توصیه می‌کنیم.

منبع: فرهیختگان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: