ماجرای ادامه دار تخریب سنگ‌قبر هنرمندان/ سهراب سپهری، ایرج افشار و محمدعلی سپانلو

1395/7/27 ۰۹:۳۹

 ماجرای ادامه دار تخریب سنگ‌قبر هنرمندان/  سهراب سپهری، ایرج افشار و محمدعلی سپانلو

تخریب سنگ مزار هنرمندان اتفاق تازه‌ای نیست اما تكراری بودن آن چیزی از غم‌انگیز بودنش كم نمی‌كند. تا سال‌های سال عادت داشتیم كه گاه گاهی خبری درباره تخریب سنگ قبر شاملو بشنویم. اما فقط شاملو و آرامگاه امامزاده طاهر نبود كه طعمه سارقان شد و مدتی بعد این قصه در بهشت‌زهرا(س) تهران نیز تكرار شد و دامنه آن به كاشان و امامزاده سلطان علی مشهد اردهال هم رسید تا چینی نازك تنهایی سهراب سپهری هم شكسته ‌شود.


ندا آل‌طیب : تخریب سنگ مزار هنرمندان اتفاق تازه‌ای نیست اما تكراری بودن آن چیزی از غم‌انگیز بودنش كم نمی‌كند. تا سال‌های سال عادت داشتیم كه گاه گاهی خبری درباره تخریب سنگ قبر شاملو بشنویم. اما فقط شاملو و آرامگاه امامزاده طاهر نبود كه طعمه سارقان شد و مدتی بعد این قصه در بهشت‌زهرا(س) تهران نیز تكرار شد و دامنه آن به كاشان و امامزاده سلطان علی مشهد اردهال هم رسید تا چینی نازك تنهایی سهراب سپهری هم شكسته ‌شود.
مهر ماه امسال نیز این اتفاق برای چندمین بار رخ داد و این‌بار سنگ مزار دو چهره فرهنگی و هنری دیگر تخریب شد. تخریب‌كنندگان در تازه‌ترین پروژه خود سراغ سنگ مزار استاد ایرج افشار رفتند. مزار این هنرمند در آرامگاه خصوصی بهشت زهرا (س) واقع است.  همان زمان آرش افشار (پسر ایرج افشار) با توصیف ویژگی‌های سنگ مزار پدرش گفت كه سنگ مزار او سنگ یك تكه‌ای از كاشان، به قطر ۱۰ سانتی‌متر و بسیار سنگین بود و هر كسی این سنگ را برداشته، حتما كمك داشته است. علیرضا مجابی دیگر هنرمند گرافیست نیز نیمه مهرماه خبر ناخوشایند دیگری داد با این مضمون كه سنگ تازه‌ای بر مزار سهراب سپهری نصب شده است اما در این سنگ تازه عكس این شاعر حذف شده!
اما پروانه سپهری خواهر سهراب نیز به «اعتماد» گفت: «واقعا نمی‌دانم چرا این اتفاقات می‌افتد! خیلی سال پیش، برای نخستین بار بولدوزر روی سنگ سهراب رفت و آن را تخریب كرد و آقای خاتمی گفتند نامه داده‌ایم كه خیلی زود سنگ تازه‌ای بگذارند. اما حالا هم ظاهرا مشكلاتی برای این سنگ تازه پیش آمده است. به هر حال كار هر كسی كه هست، هنرمندان را دوست ندارد.» او شعری را كه بر سنگ مزار سهراب نگاشته شده، یادآوری كرد: «ما آن شعر را با مشورت دكتر سهراب انتخاب كرده بودیم و آقای مافی كه خودش خطاط است، به قم رفت و بالای سر سنگ تراشان ایستاد تا آن شعر را بتراشند اما متاسفانه در امامزاده‌ای كه سهراب دفن است، هیچ مراقبتی صورت نمی‌گیرد.» در همین حین سنگ قبر محمدعلی سپانلو نیز مورد دستبرد قرار گرفت. اتفاقی كه با واكنش برادرزاده او روبه‌رو شد.  این اتفاق بار دیگر داغ دل شبنم سپانلو را تازه كرد. او كه آرزو داشت عمویش در امامزاده طاهر كرج در كنار هنرمندانی چون احمد محمود، غزاله علیزاده، هوشنگ گلشیری، م. آزاد و... آرام بگیرد هنوز بعد از گذشت بیش از یك سال، اندوهگین است كه چرا این مجوز صادر نشد.  او بار دیگر یادآوری كرد كه احمد مسجدجامعی كه چند سالی است در شورای شهر مشغول به كار است، در پاسخ به این درخواست این جمله را از سر دلداری گفته بود كه: «اجازه دهید شاعر تهران در تهران آرام بگیرد.» حالا بیش از یك سال از كوچ شاعر تهران و دفن او در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا (س) می‌گذرد و در این مدت سنگ مزار او دو بار مورد دستبرد قرار گرفته است.
بعد از این اتفاق مسوولان بهشت زهرا (س) اعلام كردند كه با نصب دوربین مدار بسته جلوی اتفاقاتی از این دست را خواهیم گرفت.  در آغاز باربد گلشیری، سازنده‌ نشان مزار محمدعلی سپانلو، كمی پس از نصب این نشان اعلام كرد كه آن را با قلم و چكش سوراخ كرده‌اند و دو جای بالای سنگ‌نبشت را نیز با فرز تراشیده‌اند. دست آخر هم روی مزار را یك‌جا سیمان كردند. روز ٢٤ مهر ماه نیز شبنم سپانلو با انتشار یادداشتی در ایسنا نسبت به تخریب سنگ مزار عمویش واكنش نشان داد اما به فاصله اندكی تصویری از معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بهشت‌زهرا(س) بر سر مزار این هنرمند در فضای مجازی منتشر شد و مسوولان بهشت زهرا (س) تلاش كردند با انتشار این عكس، خبر تخریب سنگ مزار را تكذیب كنند. غافل از اینكه شبنم سپانلو هم بار دیگر واكنش نشان می‌دهد.  او از بی‌توجهی مسوولان بهشت زهرا (س) نسبت به نگهداری و حفظ سنگ مزار هنرمندانی كه در این مكان آرمیده‌اند، به‌شدت ابراز تاسف كرده و در یادداشت تازه خود نوشته است: «فرمودند اگر حتی یاقوت از هند روی سنگ نصب كرده باشید ما مسوولیتی نداریم، از این دست اتفاق‌ها می‌افتد!!! كه مثلا بیایند و روی مزار را كاملا سیمان كنند! و همین... نگفتند حتی ما سری به قطعه می‌زنیم یا بررسی می‌كنیم. گفتند به ما مربوط نیست.»به هر حال در شرایطی كه هیچ كس مسوول گم شدن مجسمه‌های هنری نیست، خیلی طبیعی است كه كسی هم خود را مسوول تخریب سنگ مزار هنرمندان و نام‌آوران نداند!

منبع: اعتماد

 

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: