کزازی در کنگره روز ملی شعر و ادب فارسی: شهریار مردمی ترین سخنور است در روزگار ما

1395/6/28 ۱۱:۱۲

کزازی در کنگره روز ملی شعر و ادب فارسی: شهریار مردمی ترین سخنور است در روزگار ما

میرجلال الدین کزازی در کنگره روز ملی شعر و ادب فارسی گفت: بی هیچ گمان و گزاف، شهریار مردمی ترین سخنور است در روزگار ما چرا که به پاس دل خویش می سروده.





میرجلال الدین کزازی در کنگره روز ملی شعر و ادب فارسی گفت: بی هیچ گمان و گزاف، شهریار مردمی ترین سخنور است در روزگار ما چرا که به پاس دل خویش می سروده.

 میرجلال الدین کزازی در کنگره روز ملی شعر و ادب فارسی و بزرگداشت محمدحسین شهریار ضمن تبریک این روز خجسته گفت: ایران ما در درازنای روزگاران، از کهن ترین زمان تاکنون همواره سرزمین سپند و سرود، سرواد و سخن بوده است. همواره سخنوری، برترین، چیره ترین و فراگیرترین هنر نزد ایرانیان شمرده می شده و هنوز نیز می شود.

این پژوهشگر و نویسنده نخستین سروده آئینی جهان را مربوط به ایرانیان دانست و افزود: ما بدان می نازیم و سرافرازیم که نخستین سروده آئینی جهان در ایران زمین و در گاهان زرتشت آمده پس سخنی بیهوده نیست اگر بگوییم که ما ایرانیان بوده ایم. گرانسنگ ترین و مایه ور ترین سخنوران و شاهکارهای ادبی را به جهانیان ارزانی داشته ایم. گواه این سخن همان چیزی است که بر زبان فرزانه ای اندیشمند و هنرشناس چون هانری برگسون جاری شده آنجا که آشکارا می گوید اگر سرود، سخن و سرواد آن است که مولانا می سراید همه دیوان های ادب فرانسوی را باید با آب شست.

کزازی به چگونگی آشنایی خود با شعر شهریار اشاره و بیان کرد: من در سالیانی که دانش آموز بودم نامه ای مهرآمیز به شهریار نوشتم و او این نامه را آنچنان خوش داشته بود که در یکی از چاپ های دیوان خویش، نامه را گنجانده بود اما چرا من در آن سالیان شهریار را می شناختم؛ درست است که من در خانواده ای بالیده ام که فرهیخته و فرهنگی بوده اند و پدر من بنیادگذار شیوه نوین آموزش در کرمانشاه بوده و من از سالیان خردی با سخن پارسی و تاریخ ایشان به بهانه های گوناگون آشنا شده ام اما شهریار را به پاس دل خویش می شناختم.

نویسنده کتاب «نامه باستان» گفته های خود را با این پرسش ادامه داد که من می خواهم به این پرسش پاسخ دهم که چرا شهریار را همگان می شناسند و دوست می دارند؛ بی هیچ گمان و گزافی شهریار مردمی ترین سخنور است در روزگار ما و تنها فرهیختگان و ادب دانان شهر او را نمی شناسند بلکه توده های مردم نیز بیت های بسیاری از او را بر زبان می رانند و در یاد دارند.

وی رویکرد فراگیر به شعر شهریار را به زبان او نسبت داده و گفت: این رویکرد پرشور به سروده های شهریار به زبانی باز می گردد که او در سخنوری به کار می برد؛ زبان بسیار آشناست و به دور از هر پیچش. به دور از هنرورزی ها و آرایه ها و ترفندهای ادبی و زیباشناختی که مایه دشواری سروده ها می شود.

این استاد دانشگاه به دلایل دیگر مردمی بودن شعر شهریار اشاره و بیان کرد: سروده های شهریار فراگیر است زیرا شهریار شاعر دل بود و برای دل خود می سرود و در اندیشه آن بود که در سخن، خود را به نمایش بگذارد و هنرمندی خود را آشکار کند. شعر شهریار بیش از سروده هر سخنور دیگری دستمایه خونیاگران قرار گرفته تا بر پایه غزل های او آهنگ بسازند و خوانندگان چیره زبان آن را به آواز بخوانند.

در این برنامه دکتر مهدی محقق هم به ایراد سخنانی درباره شهریار پرداخت و گفت: ادب کسب باید با ادب نفس یکی باشد. آنچه انسان می آموزد با آنچه خداوند در وجود او نهاده باید یکی شود و شاعران همواره به این موضوع اشاره کرده اند.

رئیس انجمن مفاخر ایران افزود: شهریار به دو زبان فارسی و آذری شعر سروده و در هر دو زبان شاعر سرآمدی بوده است به عبارتی می توان گفت شهریار در شهری بدنیا آمده و بالیده که دانشمندان بزرگی پرورش داده است و شاعران ارجمندی داشته که شهریار یکی از آنان است.

محقق، ایران را سرزمین شعر دانست و گفت: شعر و شاعری در مملکت ما همواره مورد توجه بوده است و انواع و اقسام شعر از مدح و اندرز و حماسه و مرثیه در مملکت ما رواج داشته. شهریار یکی از شاعران برجسته سرزمین ما است که اگر چه زبان مادری اش ترکی بوده اما اشعاری نغز به زبان فارسی سروده است.

در این مراسم همچنین فتح اللهی شهردار سابق تبریز گفت: شهریار اصالت های عمیق اسلامی – ایرانی و آرمانهای انقلاب را با سخن خود آذین بسته و خدا را سپاس می گوییم که امروز به بزرگداشت کسی نشسته ایم که معیارهای اسلامی را با آداب ایرانی گره زده و با اشعار حماسی خود ما را به مقاومت فرا خوانده است.

وی در ادامه بیان کرد: شهریار نیازهای نسل خود را می شناخته و برای جوانان هم نسل خود شعر می سروده است. او همچنین نگاه عمیقی به اتفاقات جریانات روز داشته و نسبت به مسائل انقلابی بی توجه نبوده است.


منبع: مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: