برگزاری همایش بین‌المللی نقش ادیان در اخلاق جنگ، صلح، عفو و دوستی

1395/6/27 ۱۲:۲۷

برگزاری همایش بین‌المللی نقش ادیان در اخلاق جنگ، صلح، عفو و دوستی

رئیس مرکز پژوهش‌های فرهنگ اسلامی دانشگاه شیراز گفت: اردیبهشت ماه سال 96، دانشگاه شیراز میزبان نخستین همایش بین‌المللی "نقش ادیان در اخلاق جنگ، صلح، عفو و دوستی" خواهد بود.


 

رئیس مرکز پژوهش‌های فرهنگ اسلامی دانشگاه شیراز گفت: اردیبهشت ماه سال 96، دانشگاه شیراز میزبان نخستین همایش بین‌المللی "نقش ادیان در اخلاق جنگ، صلح، عفو و دوستی" خواهد بود.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه شیراز، حجت‌الاسلام دکتر سعید رحیمیان، افزود: این همایش با حضور محققان داخل و خارج کشور برگزار می‌شود و شش ماه بعد از این رویداد، شاهد برگزاری دومین همایش بین‌المللی با مشارکت دانشگاه بیلگی کشور ترکیه خواهیم بود.

رحیمیان گفت: برای برگزاری هرچه بهتر این همایش بین‌المللی کارگاه‌ها و نشست‌هایی را شامل کارگاه‌های  آموزشی پژوهشی؛ ساحت صلح، پژوهش تطبیقی ادیان در اخلاق جنگ، صلح، عفو و دوستی؛ شیوه‌های طرح و تبلیغ اسلام درغرب بایسته‌ها وچالش‌های پیش روی آن؛ عذر و عفو در سیاست دیدگاهی دینی و تطبیقی و نشست علمی اخلاق جنگ، صلح، عفو و دوستی با محوریت تعلیم و تربیت و روانشناسی برگزار می‌شود.

دبیر علمی همایش بین‌المللی نقش ادیان در اخلاق جنگ، صلح، عفو و دوستی گفت: در کنار این فعالیت‌ها با مبادله تفاهمنامه‌ای بین مرکز پژوهش‌های فرهنگ اسلامی دانشگاه و موزه صلح تهران بناشد موزۀ صلح شیراز به عنوان دومین موزۀ صلح کشور در دانشگاه شیراز افتتاح شود.

او اضافه کرد: همچنین طرح بنای ستون صلح و دیوار یادبود صلح نیز تصویب و معرفی شیراز به‌عنوان پایتخت صلح ایران اسلامی در دستور کار کمیته علمی و اجرای شورای سیاست‌گذاری همایش قرار گرفته است.

رحیمیان یادآور شد: محورهای این همایش بین‌الملل شامل؛ "بنیان‌های نظری صلح، عفو و دوستی از منظر ادیان"، "صلح، عفو و دوستی، تاریخ و سیاست منطقه خاورمیانه با تکیه بر نقش ادیان"،‌ "جلوه‌های صلح گرایی ادیان در هنر، معماری، ادبیات"، "عفو و صلح و دوستی و محیط زیست از منظرادیان"، "عفو و صلح و دوستی و سلامت از منظر ادیان"، "عفو و صلح و دوستی نقش رسان‌ها و نهادها"، "نقش ادیان در نهادینه سازی عفو، صلح و دوستی در جوامع" و البته سایر عناوین مرتبط خواهد بود.

رئیس مرکز پژوهش‌های فرهنگ اسلامی دانشگاه شیراز با بیان اینکه تدوین و تنفیذ اخلاق جنگ، گام نخست برای مهار و محدود کردن و قاعده‌مند سازی جنگ و امحاء تروراست، گفت: دانشمندان این رشته از اخلاق تلاش دارند تا با استفاده از دیدگاه‌های عرفی و دینی مشروعیت جنگ را محدود به دفاع کرده و شیوه جنگ را از رویکردهای سبعانه و کشتارهای دستجمعی و غیر اخلاقی پاکسازی کنند. اخلاق جنگ؛ جنگ را ممنوع یا دامنه و شدت آنرا محدود می‌کند. بنابراین گام نخست را برای استقرار "صلح پایدار" برمی‌دارد.

او توضیح داد: "عفو " در روابط اجتماعی و سیاسی گام دوم در راه برقراری صلح پایدار محسوب می‌شود. عفو در حوزه عمومی می‌تواند هم مانع ادامه جنگ و کینه‌ورزی سیستماتیک یعنی جنگ سرد شده هم تبدیل صلح سرد به صلح دوستانه را تمهید کند. با تبیین دینی، فلسفی و اخلاقی دوستی در روابط اجتماعی، بین‌المذاهب و بین‌الملل می‌توان به تغییر پارادایمی روابط جمعی مدرن و در نتیجه به صلح پایدار در سطح جامعه و در ساحت روابط جهانی کمک کرد.

دبیر علمی همایش بین‌المللی نقش ادیان، با یادآوری اینکه دانشگاه‌های شیراز، آزاد اسلامی و هنر، حامیان این همایش تلقی می‌شوند، گفت: موزه صلح تهران، اتاق فکر فارس، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، پژوهشکده اخلاق صلح، دادگستری فارس، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، بنیاد نخبگان فارس، مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم فناوری و شهرداری شیراز هم حامیان معنوی این همایش خواهند بود.

رئیس مرکز پژوهش‌های فرهنگ اسلامی دانشگاه شیراز با بیان اینکه نشانی اینترنتی همایش  www.ethicswp.ir است، از علاقه‌مندان درخواست کرد که برای کسب اطلاعات بیشتر به این نشانی مراجعه کنند.

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: