مهلت ارسال آثار به «نشان شیرازه» تا پایان شهریور تمدید شد

1395/6/27 ۱۰:۵۵

مهلت ارسال آثار به «نشان شیرازه» تا پایان شهریور تمدید شد

بر اساس اعلام دبیرخانه «نشان شیرازه؛ دومین سالانه هنر طراحی کتاب ایران»، مهلت ارسال آثار به این جشنواره تا پایان شهریور سال جاری تمدید شد.


 
 
بر اساس اعلام دبیرخانه «نشان شیرازه؛ دومین سالانه هنر طراحی کتاب ایران»، مهلت ارسال آثار به این جشنواره تا پایان شهریور سال جاری تمدید شد.
مهلت ارسال آثار به «نشان شیرازه» تا پایان شهریور تمدید شد
 
 به نقل از روابط عمومی خانه كتاب، مهلت ارسال آثار به دبیرخانه «نشان شیرازه؛ دومین سالانه هنر طراحی کتاب ایران» که از سوی مؤسسه خانه کتاب و با حمایت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همزمان با هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در آبان 1395 برگزار می‌شود، تا پایان شهریور تمدید شد.

دبیرخانه سالانه، از ناشران، طراحان گرافیك و هنرمندان تصویرگر و سایر هنرمندان فعال در صنعت نشر و كتاب آرایی، دعوت می‌كند با ارسال آثار منتشر شده خود در سال 1394 در این رویداد شركت كنند. تأكید بر اهمیت طراحی یكپارچه و متفكرانه «پیكره كتاب» به عنوان موضوعی مهم در طراحی گرافیك و صنعت نشر و تشویق هنرمندان، ناشران و دست اندركاران صنعت نشر به ارتقای جایگاه «كتاب آرایی» از اهداف «دومین سالانه هنر طراحی كتاب ایران» است.

«نشان شیرازه» جایزه‌ای است كه هر سال، به «شكل» (فیزیك) كتاب‌های منتشر شده و پدیدآورندگان هنری آن (تیم هنری)، بر مبنای ارزش‌های توأم «زیبایی» و «عملكرد»، اهدا می‌شود. از آن جایی كه طراحی یكپارچه كتاب، بارز شدن نقش مدیر هنری و حسن هم‌جواری عوامل هنری كتاب، در سال‌های اخیر، در مسیر نزدیك شدن به جایگاه اصلی و مهم خود است، نشان شیرازه می‌تواند هر سال و با توجه به واقعیت‌های كتاب‌آرایی و فضای مسلط دوره برگزاری، فهرست جوایز خود را با جریان حرفه‌ای و زیرشاخه‌های فعال آن، تنظیم كند.

از این رو برگزاركننده توجه دارد كه تصویرسازی در كتاب‌های تصویری گروه سنی كودكان، با وجود اینكه در ظاهر بخشی از فیزیك و عوامل زیبایی شناسی كتاب است، در اصل و در عمل، به مثابه «محتوا» عمل می كند. از این رو، هیأت داوران توجه خواهند داشت كه در معیارهای داوری كتاب های تصویری، رویكردی متفاوت با داوری سایر ژانرهای تصویرگری را در نظر بگیرد.

بخش‌های مسابقه این سالانه در دو بخش ( «پیكیره كتاب» كتاب برتر به عنوان پیكیره ای واحد و یكپارچه) و («اجزای كتاب» اجزای كتاب‌هایی كه كل كتاب، به عنوان اثر برتر شناخته نمی‌شود) برگزار می‌شود.

بخش «پیكره كتاب» شامل بخش های «برترین كتاب تصویری (picture book) در گروه سنی خردسال و كودك»، «برترین كتاب مصور در گروه سنی نوجوان»، « برترین كتاب مصور در گروه سنی جوان و عمومی»، «برترین كتاب غیر تصویری در گروه سنی نوجوان»، «برترین كتاب غیر تصویری در گروه سنی جوان و عمومی»،« برترین كتاب علمی-آموزشی در گروه سنی كودك»، «برترین كتاب علمی- آموزشی در گروه سنی نوجوان»، «برترین كتاب علمی- آموزشی در گروه سنی عمومی»، «برترین كتاب گنجینه (مجموعه آثار هنرمندان، مكان های تاریخی، مخزن هنری موزه ها و...)»، «برترین كتاب نفیس ادبیات كهن فارسی»، «برترین مدیر هنری نشر از میان همه گروه‌های سنی»، « برترین ناشر حامی كتاب آرایی از میان همه گروه‌های سنی» است.

در این بخش به برگزیدگان «نشان شیرازه»، «دیپلم افتخار» و«جایزه نقدی 10 میلیون ریالی» به هر یك از پدیدآورندگان هنری در هر كتاب (مدیر هنری، طراح گرافیك جلد و متن، تصویرگر، عكاس و...) به همراه «دیپلم افتخار» و« هدیه سالانه » به ناشر  داده خواهد شد.

در كتاب‌های «گنجینه» اگر موضوع كتاب، مجموعه عكس‌های یك عكاس باشد، از آن جایی كه عكس‌ها، موضوع كتاب‌اند نه بخشی از فرایند طراحی، جایزه‌ای به عكاس تعلق نمی‌گیرد. همچنین، جایزه «برترین مدیر هنری نشر» و « برترین ناشر حامی كتاب آرایی» « نشان شیرازه»، «دیپلم افتخار» و «جایزه نقدی 15 میلیون ریالی است»
 
همچنین، بخش‌های مسابقه «اجزای كتاب»، شامل بخش‌های «برترین تصویرگر موتیف‌های متن از میان همه گروه‌های سنی»، «برترین تصویرگر جلد در گروه سنی نوجوان»، «برترین طراح گرافیك جلد در گروه سنی نوجوان»، «برترین طراح گرافیك جلد در گروه سنی جوان و عمومی»، «برترین طراح گرافیك متن در صفحه آرایی كتاب‌های گروه سنی نوجوان»، «‌برترین طراح گرافیك متن در صفحه آرایی كتاب‌های گروه سنی جوان و بزرگسال»، «برترین طراح قلم (فونت) متن از میان همه گروه‌های سنی (صرفا برای قلم هایی كه فونت شده، در متن كتاب استفاده شده باشد)، «برترین عكاس كتاب‌های گنجینه» و «برترین خوشنویس كتابت متن» می‌شود.
 
در بخش مسابقه «اجزای كتاب» به هر یك از پدیدآورندگان هنری در 11 رشته این بخش جایزه اهدا می‌شود. «دیپلم افتخار» و «جایزه نقدی 10 میلیون ریالی» به نفر اول و «دیپلم افتخار» و «هدیه سالانه» به نفر دوم این بخش اعطا می‌شود. به تقدیرشوندگان در هر دو بخش و در همه رشته‌ها «لوح تقدیر» و «هدیه سالانه» به یك پدید آورنده در همه بخش‌ها به یك نفر داده می‌شود.
 
بخش‌های مسابقه تاثیری در نحوه ثبت نام شركت‌كنندگان ندارد و صرفا برای اطلاع از تعداد و انواع جایزه‌ها اعلام می‌شود. دسته‌بندی نهایی آثار ارسالی بر عهده هیات انتخاب آثار و دبیر علمی است. هیات داوران از میان آثار منتخب، به كتاب‌هایی كه بتوانند به طور یكپارچه، مصداق امتیارهای هنری اعلام شده باشد، در بخش «پیكیره كتاب» جایزه می‌دهد. كتاب‌هایی كه نتوانند مصداق امتیازهای «پیكره كتاب» باشند، در بخش «اجزای كتاب» داوری می‌شوند.
 
هیات انتخاب آثار و داوری «دومین سالانه هنر طراحی كتاب ایران» علی بوذری، سحر ترهنده، محمود سپهر، بیژن صیفوری، محمد رضا عبدالعلی، كیانوش غریب پور و علی هاشمی شهركی هستند.
 
دبیرخانه «نشان شیرازه؛ دومین سالانه هنر طراحی كتاب ایران» درخیابان انقلاب، خیابان برادران مظفر(حنوبی)، كوچه خواجه نصیر، شماره 2، طبقه اول واقع است.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: