کتابی از مجموعه انسان‌شناخت منتشر شد/ هالیوود چگونه کار می‌کند؟

1395/5/30 ۱۱:۵۹

کتابی از مجموعه انسان‌شناخت منتشر شد/ هالیوود چگونه کار می‌کند؟

کتاب «هالیوود چگونه کار می‌کند» در مورد صنعت فیلم آمریکا، ساختار، سیاست‌ها، اعمال و رویه‌های آن است. کتاب بر ماهیت فیلم در هالیوود تمرکز می‌کند؛ فرایندی که در جریان آن مواد خام و نیروی کار به فیلم‌های سینمایی تبدیل شده و مانند کالا در بازارهای خرده‌فروشی گوناگون توزیع می‌شود.

 
 
 
کتاب «هالیوود چگونه کار می‌کند» در مورد صنعت فیلم آمریکا، ساختار، سیاست‌ها، اعمال و رویه‌های آن است. کتاب بر ماهیت فیلم در هالیوود تمرکز می‌کند؛ فرایندی که در جریان آن مواد خام و نیروی کار به فیلم‌های سینمایی تبدیل شده و مانند کالا در بازارهای خرده‌فروشی گوناگون توزیع می‌شود.

 
 کتاب «هالیوود چگونه کار می‌کند» نوشته جانت واسکو به ترجمه شاپور پشابادی از مجموعه کتاب انسان‌شناخت از سوی انتشارات تیسا منتشر شده است.

در بخشی از مقدمه کتاب می‌خوانیم: «بسیاری از دانسته‌های ما درباره هالیوود، بر عقل سلیم و شنیده‌های کم‌عمق مبتنی است. این نوع دانش، ما را به پذیرش یک سری باور حاضر و آماده، تصورات کلیشه‌ای و فرضیات آزمایش نشده وادار می‌کند. جانت واسکو، از اسطوره‌های مرتبط با هالیوود سخن به میان می‌آورد و در پایان هر فصل و بخش از کتاب، خود به بررسی تجربی و انتقادی هرکدام از آنها می‌پردازد تا دست آخر دید جامع‌تر و نزدیک به واقعیت‌تری از دنیای هالیوود و سازوکارهای حاکم بر آن ارائه کند؛ به عنوان مثال، اغلب ما فکر می‌کنیم که: تجارت فیلم منحصر به فرد است و با کسب و کارهای دیگر تفاوت بنیادی دارد؛ یک وادی پرمخاطره و فوق‌العاده رقابتی است؛ صنعت فیلم و سرگرمی دموکراتیک و مردم سالار است و قدرت انتخاب زیادی به مخاطب می‌دهد؛ گوهر هالیوود، سرگرمی است و بسیاری باورهای دیگر که به اعتقاد نویسنده در برابر داده‌های تجربی و مباحث عمیق انتقادی تاب تحمل نمی‌آورند.»

مؤلف، در فصول پنج‌گانه کتاب خود، تولید، توزیع، توسعه، حمایت و بازاریابی فیلم را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد و با اتکا بر داده‌های تجربی فراوان و گران‌سنگ، مباحثات داغ مربوط به هر کدام را به محک نقد و بررسی می‌گذارد.
 
این کتاب در مورد صنعت فیلم آمریکا، ساختار، سیاست‌ها، اعمال و رویه‌های آن است. کتاب بر ماهیت کالایی فیلم در هالیوود تمرکز می‌کند؛ فرایندی که در جریان آن مواد خام و نیروی کار به فیلم‌های سینمایی تبدیل شده و مانند کالا در بازارهای خرده‌فروشی گوناگون توزیع می‌شود. کتاب، فرایند تولید، توزیع، عرضه یا خرده‌فروشی فیلم را توصیف می‌کند؛ فرایندی مشتمل بر بازارهای گوناگونی که در آن مواد خام، نیروی انسانی و محصولات، خرید و فروش می‌شود؛ به عبارت دیگر، کتاب به بیان جزئیات این موضع می‌پردازد که هالیوود به عنوان یک کارخانه چگونه به تولید کالاها می‌پردازد. صنایع رسانه‌ای ممکن است هم‌گرا باشند، با این حال در حال حاضر شیوه‌های تولید و توزیع رسانه خاصی مثل فیلم متفاوت است. هدف این کتاب بررسی و نقد ساختار و سیاست‌های کنونی صنعت فیلم ایالات متحده و نیز روابط آن با صنایع رسانه‌ای دیگر است.

مباحث کتاب، بر فیلم‌هایی متمرکز است که به وسیله صنعت مسلطی به نام هالیوود تولید می‌شود. در کتاب حاضر به قدر کفایت به بازیگران اصلی یا استودیوهایی که هالیوود را در کنترل دارند، توجه می‌شود. این چند شرکت، اساساً بخشی مهم از زنجیره‌های سرگرمی متنوع بین‌المللی هستند و در گستره وسیعی از فعالیت‌های رسانه‌ای حضور دارند.
 
چرا این کتاب؟
مولف کتاب حاضر معتقد است، کتاب‌های بسیاری، فرایند تولید و بازاریابی فیلم را توصیف می‌کنند، با این حال به یک نوع رویکرد صنعتی متوسل می‌شوند تا به درد افرادی که می‌خواهند به صنعت فیلم وارد شوند بخورند (کسانی که به «شیفتگان» شهره شده‌اند). این آثار تقریباً همگی ستایش‌گونه هستند و به ندرت تحلیل خود را یک گام عقب می‌نهند تا به صورتی انتقادی و در یک بافت کلی‌تر اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به صنعت فیلم نگاه کنند. این رویکرد در حجم وسیعی از پوشش مطبوعاتی که هالیوود دریافت می‌کند و نیز در دانسته‌ها و افسانه‌های عامه‌پسندی که پیرامون آن هست، نهادینه شده است.

اعتقاد بر آن است که فیلم‌های هالیوودی، در تولید و بازتولید ایده‌ها و ارزش‌های اجتماعی نقش دارند و به همین دلیل به شناخت نحوه عمل این صنعت به شدت نیازمندیم. بررسی دقیق‌تر فیلم افزون بر بررسی متون، سبک‌ها و مخاطبان فیلم، توجه بیشتر به سازوکارهای صنعتی را هم طلب می‌کند (بحث بیشتر در مورد دیدگاه نمایشی که در این مطالعه استفاده شده در پایان همین فصل آورده می‌شود، زیرا برخی از خوانندگان ممکن است علاقه کمتری به این موضوع داشته باشند و بخواهند از آن بگذرند).

کتاب «هالیوود چگونه کار می‌کند» با شمارگان هزار نسخه در 372 صفحه به بهای 125 هزار ریال از سوی انتشارات تیسا در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: