کتاب صادق زیباکلام نقد می­‌شود

1395/4/28 ۱۱:۵۳

کتاب صادق زیباکلام نقد می­‌شود

در این نشست که با موضوع نگاهی به چگونگی پیدایش غرب و تکامل واقعی و تدریجی غرب برگزار می­‌شود، دکتر صادق زیباکلام استاد دانشگاه و پژوهشگر علوم سیاسی و نویسنده کتاب و سجاد نوروزی کارشناس ارشد اندیشه سیاسی سخنرانی می‌کنند.


مناظره زیبا کلام و قدیری ابیانه در دانشگاه فردوسی مشهد

در ادامه سلسله نشست­‌های کتاب اندیشه، کتاب «غرب چگونه غرب شد؟» نوشته صادق زیباکلام نقد می­‌شود.

 در این نشست که با موضوع نگاهی به چگونگی پیدایش غرب و  تکامل واقعی و تدریجی غرب برگزار می­‌شود، دکتر صادق زیباکلام استاد دانشگاه و پژوهشگر علوم سیاسی و نویسنده کتاب و سجاد نوروزی کارشناس ارشد اندیشه سیاسی سخنرانی می‌کنند.

این برنامه روز چهارشنبه 30 تیر 1395 ساعت 17 در سالن اجتماعات فرهنگ­سرای اندیشه واقع در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، بوستان اندیشه برگزار می‌شود و حضور برای علاقه‌مندان آزاد است.

­­

بر اساس این خبر، کتاب «غرب چگونه غرب شد» با نگاهی مستند و انتقادی، علل اصلی رشد و پیشرفت غرب را شرح می‌دهد. این کتاب در چهار محور عوامل موفقیت غرب در برخی از حوزه‌های مادی، اقتصادی و پیشرفت‌های تکنولوژی را بررسی و ادعاهای آن‌ها را نقد، بررسی و تحلیل می‌کند. در فصل اول کتاب، ماهیت و تاریخ اشاعه اروپامداری به عنوان بدنه اصلی باورهای رایج درباره اروپا بررسی می­‌شود. فصل دوم نظریه خیزش خودبنیاد اروپا را به عنوان هسته اصلی گفتمان مربوط به برتری اروپایی­‌ها و معجزه آن‌ها را مورد تحلیل قرار می­‌د­هد. فصل سوم تاریخ جهان و جغرافیای تاریخی قبل از ۱۴۹۲ را بررسی می­‌کند و سعی دارد نشان دهد که اروپا در آن زمان هیچ‌گونه برتری بر دیگر مناطق و تمدن­‌ها نداشته است. فصل چهارم بحث می­‌کند که استعمارگری پس از ۱۴۹۲، فرایندی اصلی بود که به ترقی و مدرن شدن و توسعه‌یافتگی اروپا و بعدها آمریکا منجر شده است و از طرف دیگر به توسعه‌نیافتگی آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین انجامیده است. این مجموعه اثبات می­‌کند اروپا تقدم و یا برتری تاریخی بر آنچه امروز "جهان سوم" نام گرفته، ندارد.

منبع: ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: