هم اندیشی جهان شرق و غرب

1395/4/2 ۱۰:۳۴

هم اندیشی جهان شرق و غرب

«پیام هدایت و نظریه شرق و غرب‌شناسی» كتابی به قلم علی تسلیمی است كه به «شرق و غرب‌شناسی و تاریخ» و بررسی آثار صادق هدایت می‌پردازد. از نظر نگارنده، شرق و غرب‌شناسی گونه‌ای مثبت از جهانی شدن است كه وارونه شرق شناسی و غرب‌شناسی، نگاهی مثبت به شرق و غرب دارد.


«پیام هدایت و نظریه شرق و غرب‌شناسی» كتابی به قلم علی تسلیمی است كه به «شرق و غرب‌شناسی و تاریخ» و بررسی آثار صادق هدایت می‌پردازد. از نظر نگارنده، شرق و غرب‌شناسی گونه‌ای مثبت از جهانی شدن است كه وارونه شرق شناسی و غرب‌شناسی، نگاهی مثبت به شرق و غرب دارد. این دیدگاه با آنكه از فناتیك‌های شرق و استعمارگران غرب انتقاد می‌كند درگیری ایدئولوژیكی در برابر دیگری بومی‌ و جهانی و شرقی و غربی ندارد و ادعا می‌كند كه خاور زمین و چه بسا باختر زمین تاریخ نداشته است و تاریخ با رخدادهایی چون جهانی شدن و شرق و غرب‌شناسی پدید می‌آید. او این مفهوم را به ویژه در نوشته‌های هدایت یافته و از آنها الهام گرفته است. در مقدمه این كتاب در خصوص پیش‌فرض‎ها و پایه‌های نظری، تبارشناسی، پیوند قطبی و بازی گفتمانی، لذت ادبیات و پسامدرنیسم، مكتب بوف كور سخن می‌گوید. سپس در فصل نخست به نام تاریخ و بی‌تاریخی از جهان بی‌تاریخ سخن می‌گوید و عنوان می‌دارد كه این جهان‌ها نشان می‌دهند كه روند زمانی در آنها همواره رو به جلو نبوده و گاهی با پس‌رفت همراه بوده است. تاریخی بودن هنگامی نمایان می‌شود كه همسانی‌ها و همزادی‌ها از میان برداشته شوند و دگردیسی‌ها جای‌شان را گرفته باشند اما در جهان عقب مانده اگر دگردیسی و تفاوتی در میان باشد چه بسا با مسخ و پیری همراه است.
در فصل دوم شرق و غرب‌شناسی و تاریخ، از ویژگی‌های تاریخی بودن جهان یاد می‌كند و زمینه‌های تاریخی شدن را در روشنگری، انقلاب صنعتی، دموكراسی و جهانی شدن می‌نگرد. این فصل با اینكه از بومی و شرقی و احترام به باورها و مذهب‌های‌شان سخن می‌گوید و از استعمار انتقاد می‌كند پیشرفت‌های جهانی و غربی را نادیده نمی‌گیرد. همچنین از شرق شناسی ضد شرقی و غرب‌شناسی ضد غربی پرهیز می‌كند و درون گفتمان‌های شرق‌شناس و غرب‌شناسی گرایشی به یكدیگر می‌بیند؛ گرایشی كه چه بسا برگرفته از شناخت درست است. این اندیشه در آثار داستانی و غیرداستانی هدایت به چشم می‌خورد. فصل ادبیات و مكتب‌های شرقی - غربی به لذت ادبیات و دیدن واقعیت برتر در ادبیات مدرن سوررئالیستی و به ویژه بوف كوری كه اثری شرقی – غربی است می‌پردازد و بیان می‌دارد كه واقعیت‌هایی از جهان درون دارای جنبه‌های همگانی بشری و جهانی است و دست‌كم روشنفكران و ادبیات‌شناسان جهان در فهمیدن آثاری چون بوف كور و ارزش‌های آن هم اندیشه‌اند. هم اندیشی جهان شرق و غرب پیام هدایت است كه امیدی نسبی را در آثارش نشان می‌دهد. همچنین پیوست كتاب تحت عنوان آثار هدایت و پیرنگ داستان‌هایش در دو بخش نوشته شد. داستان‌های بخش نخست شامل بوف كور، سه قطره خون، توپ مروارید، حاجی آقا و... كه مجموعا ۲۵ داستان می‌شود و در بخش دوم كه شامل ۲۰ داستان است از پروین دختر ساسان تا افسانه آفرینش و علویه خانم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 


منبع: اعتماد

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: