معرفی کتابی در باب دلالت‌شناسی مفاهیم عرفانی

1395/3/3 ۱۰:۴۱

معرفی کتابی در باب دلالت‌شناسی مفاهیم عرفانی

بابک عباسی یکی از پژوهشگران حوزه تاریخ اندیشه دینی است که در بنیاد دایره‌المعارف اسلامی مشغول پژوهش و تحقیق است. پیش از این کتاب «تجربه دینی و چرخش هرمنوتیکی: بررسی و نقد آرای ویلیام آلستون» توسط او به همت نشر هرمس روانه بازار نشر کشور شده بود. اینک کتاب «به عبارت محال: چهارده جستار در دلالت‌شناسی مفاهیم عرفانی» به قلم او و باز به همت همان نشر هرمس منتشر شده است.




 

بابک عباسی یکی از پژوهشگران حوزه تاریخ اندیشه دینی است که در بنیاد دایره‌المعارف اسلامی مشغول پژوهش و تحقیق است. پیش از این کتاب «تجربه دینی و چرخش هرمنوتیکی: بررسی و نقد آرای ویلیام آلستون» توسط او به همت نشر هرمس روانه بازار نشر کشور شده بود. اینک کتاب «به عبارت محال: چهارده جستار در دلالت‌شناسی مفاهیم عرفانی» به قلم او و باز به همت همان نشر هرمس منتشر شده است. این کتاب را می‌توان اثری اصطلاح‌شناسانه در حوزه عرفان اسلامی دانست که دربردارنده مقالاتی درباره بخشی از مهم‌ترین مفاهیم رایج در حوزه عرفان و تاریخ تکوین و تحول آنها است. با این توصیف خوانش این اثر می‌تواند برای مخاطبانی که دستی در پژوهش‌های تاریخ اندیشه اسلامی دارند، مفید‌فایده باشد.
«به عبارت محال» بیش از اینکه یک کتاب باشد، یک مجموعه مقالات است، به همین سبب خواندن گزینه‌ شده مقالات هم آسیبی به درک و فهم ما از کلیت کتاب نمی‌زند. این کتاب دربردارنده مقالاتی است دایره‌المعارفی و همچنین مفاهیمی ازقبیل: تعریف، تحقیق، حق و حقیقت، حکمت، تجلی، جذبه، ذوق، حال/احوال، صدق، تقوا، توکل، غیبت و حضور، رویت و حیرت. البته خواندن کتاب مستلزم رعایت ترتیب قرار گرفتن مقالات نیست. هرچند منطقا مثلا مقاله تعریف باید در ابتدای مجموعه قرار می‌گرفته و چنین هم شده است، لازم نیست خواننده علاقه‌مند به عرفان خواندن کتاب را با این مقاله که بیشتر صبغه فلسفی دارد، شروع کند و شاید بهتر باشد چنین خواننده‌ای مطالعه کتاب را با مقالاتی مانند جذبه و ذوق و حیرت شروع کند که طعم عرفانی و معنوی آنها بیشتر است و به ذائقه علاقه‌مندان به عرفان و زیبایی‌شناسی آن خوش‌تر می‌آید. در مقدمه کتاب به تاریخچه آثار اصطلاح‌شناسانه در حوزه عرفان اسلامی به اجمال اشاره شده است، از «نهج‌الخاص» ابومنصور اصفهانی و «عبارات‌الصوفیه و معانی‌ها» اثر ابوالقاسم قشیری تا «اصطلاحات الصوفیه» ابن‌عربی و «اصطلاحات الصوفیه» عبدالرزاق کاشانی و مانند آنها و البته جدای از این آثار مشخصا اصطلاح‌شناسانه در کتب صوفیه و اهل عرفان از همان ابتدا بخش‌هایی برای آشنا کردن مخاطبان با مفاهیم و تعابیر وجود داشته است، مثلا در «اللمع فی التصوف» سراج و «التعرف لمذهب اهل التصوف» کلابادی.
«به عبارت محال» که سیزدهمین کتاب دپارتمان عرفان انتشارات هرمس است، متشکل از مقالاتی خواندنی است که اگرچه قبلا در دانشنامه جهان اسلام منتشر شده است، اما تجمیع آن در کتاب حاضر را باید به فال نیک گرفت.

منبع: فرهیختگان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: