معرفی کتاب سنگ نوشته کیله شین در سفرنامه های سیاحان

1395/2/29 ۱۰:۰۰

معرفی کتاب سنگ نوشته کیله شین در سفرنامه های سیاحان

منطقه باستانی اشنویه باتمدنی کهن و میراث فرهنگی و آثار باستانی غنی، یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران به شمار می آید. در جنوب غربی اشنویه جاده ای کهن قرار دارد که منطقه شمال غرب


 

سعیده ایمانی: منطقه باستانی اشنویه باتمدنی کهن و میراث فرهنگی و آثار باستانی غنی، یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران به شمار می آید. در جنوب غربی اشنویه جاده ای کهن قرار دارد که منطقه شمال غرب

ایران را به اربیل و دشت بین النهرین وصل می کرد. در میانه این مسیر ارتفاعات کیله شین قرار دارد که در آن سه کتیبه «مرگه کاروان»، «کیله شین»، «توپزاوا» کشف گردیده است. از زمان کشف سنگ نوشته کیله شین پژوهشگران بسیاری از آن دیدن کرده و در آثار خود، گذشته از بررسی، مطالب و اطلاعات ذی قیمتی به یادگار گذاشته اند. این آثار و سفرنامه ها حاوی مطالبی درباره شرایط جغرافیایی منطقه، موضوعات مردم شناسی، تاریخ اجتماعی، باستان شناسی، وضعیت ایلات و عشایر، خط سیر و جاده های اصلی و نظایر آن هستند.

کتاب «سنگ نوشته کیله شین در سفرنامه های سیاحان» نوشته شریف کدخدا گندویلا، اطلاعات مبسوطی از تاریخچه مطالعات این سنگ نبشته و تاریخ آن از زبان سیاحانی که به این منطقه سفر کرده بودند را در اختیار سایر محققان و پژوهشگران قرار داده است. نگارنده در این کتاب برخی از تصاویر و عکس های ژاک دومورگان -باستان شناس و محقق فرانسوی که از سال 1276-1291ش. هدایت تیم باستان شناسان فرانسوی را در ایران و شوش بر عهده داشت؛ ساخت قلعه شوش به وسیله وی انجام شد- را استفاده کرده است.

این کتاب در 104صفحه شامل تصاویر رنگی، نمونه اسناد قدیمی و ...، توسط انتشارات پروژه ترجمه حسنلوی تبریز در سال 1394منتشر شده است و هم اکنون با شماره رده بندی 1394 42ک 9ر/DSR2073 جهت استفاده پژوهشگران محترم در کتابخانه ایرانشناسی مجلس شورای اسلامی موجود است. قابل ذکر است که این کتاب توسط نویسنده به کتابخانه ایرانشناسی مجلس اهداء گردیده است.

منبع: مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: