1395/2/4 ۱۱:۵۹
شمارۀ 121 مجله اطلاعات حکمت و معرفت با موضوع «فلسفه عکاسی» منتشر شد. اولین و دومین دفتر فلسفه عکاسی در شماره 96 (فروردین ماه 1393 ) و شماره 120 (فروردین 1395) به ترتیب دفترهای اول و دوم این موضوع را به خود اختصاص داده بودند. اکنون سومین دفتر «فلسفه عکاسی» با شش نوشتار به دبیری منیره پنج تنی منتشر شده است.
شمارۀ 121 مجله اطلاعات حکمت و معرفت با موضوع «فلسفه عکاسی» منتشر شد. اولین و دومین دفتر فلسفه عکاسی در شماره 96 (فروردین ماه 1393 ) و شماره 120 (فروردین 1395) به ترتیب دفترهای اول و دوم این موضوع را به خود اختصاص داده بودند. اکنون سومین دفتر «فلسفه عکاسی» با شش نوشتار به دبیری منیره پنج تنی منتشر شده است. دبیر این مجموعه، پس از تأکید بر در هم تنیدگی شاخههای مختلف دانش، علم و هنر، به این نکته اشاره میکند که « ما ناگزیریم با نگاهی بینرشتهای به سراغ پرسشها و دغدغههای حرفهایمان برویم شاید کسی که به طور تخصصی به فلسفه و علوم انسانی اشتغال دارد، لازم نباشد عملا دوربین به دست بگیرد و عکاسی کند، اما از آن جا که اندیشه تاریخی است و تاریخ، محصولی از مواجهۀ حوزههای گوناگون است، قطعا به مسائلی بر میخورد که او را وادار به سر کشیدن به مرزهای دانشهای همسایهاش خواهد کرد. عکاسی نیز با خود پرسشهایی را به همراه آورده که از منظرهای مختلف فلسفی، جامعهشناختی، تاریخی، نشانهشناختی و انسانشناختی ما را به چالش میکشد؛ اینجاست که نیاز به شناخت ابعاد این حوزه ضروری مینماید.»
منیره پنج تنی، پس از انتشار سه ویژهنامه با محوریت فلسفه عکاسی، بر این نظر است که اکنون متخصصان و علاقمندان باید به نقد و بررسی این سه شماره بپردازند و نقاط ضعف و قوتش را بررسی کنند. در بخشی از سخن دبیر دفتر ماه چنین آمده است: «با توجه به اینکه فلسفۀ عکاسی، موضوع جدیدی است و هنوز آثار متعددی در این حوزه منتشر نشدهاند، نیازمند بررسی نقادانه این سه شماره هستیم. روی این سخن، به ویژه با دوستانی است که چه از حوزۀ عکاسی و چه از حوزۀ فلسفه و فلسفۀ هنر، این سه دفتر را مطالعه کردهاند و آن را مفید و آغازگرِ این حوزه یا ناقص و غیرمنسجم یافتهاند. حوزۀ فلسفۀ عکاسی نیز مانند بسیاری دیگر از فلسفههای مضاف، عمر بسیار کوتاهی دارد و در این مرحله بیش از هر چیز نیازمند نگاهی سنجشگرانه است.»
دفتر نخست فلسفه عکاسی در فروردین 1393 (شماره 96) و دفتر دوم در فروردین ماه 1395 (شماره 120) به ترتیب با هفت و شش نوشتار منتشر شدند. سومین دفتر فلسفه عکاسی (شماره 121) مشتمل بر شش مطلب است. نخستین نوشتار با عنوان «ضربۀ چهارم» گفت و گویی است که منیره پنج تنی با دکتر محمد ضیمران انجام داده است. در این گفت و گو به رابطۀ فلسفه و عکاسی، جایگاه عکاسی در زیباشناسی تحلیلی و قارهای، فرهنگ دیداری، رابطۀ تصویر با قدرت و ایدئولوژی، انتقادات والتر بنیامین به عکاسی پرداخته شده است. در بخش پایانی گفت و گو نیز اندیشۀ راجر اسکراتن در باب عکاسی، مسألۀ حقیقت، بازنمایی و نیتمندی نزد او بررسی شده است. نوشتار بعدی بخش دوم گفت و گو با رهام شیراز و ادامۀ مباحث «عکاس- مولف» است و در انتهای آن تلاشهای رهام شیراز برای صورتبندی فرضیۀ عکاس – مولف در تألیف و نگارش و همچنین ترویج و شکل دادن آن در دانشگاه و تدریس با نگاهی انتقادی بررسی شده است. نوشتار سوم، بخشِ دوم مقالۀ «تاریخ مختصری از نظریههای عکاسی» به قلم سابین تی. کریبل با ترجمۀ حسن خوبدل است. در بخش نخست مقاله، مهمترین آراء و نظریات انتقادی در زمینۀ عکاسی از نخستین روزهایش تا دهۀ 1980 بررسی شده بود و در بخش دوم مهمترین آراء انتقادی در سالهای پس از دهۀ 1980 تا امروز بررسی شده است. «پدیدارشناسی عکس» چهارمین نوشتار به قلم ال.سباستین پرسل و ترجمۀ زانیار بلوری است. مولف در این مقاله علاوه بر بررسی هشت خصیصۀ ذاتی عکاسی، میکوشد بر اساس آرای چند فیلسوف موانع موجود بر سر راه تحلیل پدیدارشناختی عکس را بردارد. نوشتار پنجم به قلم صیاد نبوی با عنوان «عکاسیِ هنری و مسأله ای به نام عینینگری» بر کارکردِ پارادُکسوارِ "عینینگری" در"عکاسی هنری"تمرکز دارد. نوشتار پایانی با عنوان «موسیقی و عکاسی: فرایند، محتوا و انتشار» مقالهایست به قلم «شارلوت کاتن» با ترجمۀ داریوش عسگری و مریم عسگری. مولف در این مقاله میکوشد با بررسی تغییرات حاصل در شیوۀ تولید و ارائۀ آثار هنری و غرق شدنِ تایتانیک آنالوگ ـ عکاسی و موسیقی ـ به فلسفۀ پیدایش فنآوریهای دیجیتال در این حوزه بپردازد.
بخش دوم این نشریه با عنوان ادب و هنر مشتمل بر دو مقاله است که عبارتند از: «زیبا شناسی دورر و نظریه هنر در اروپای مرکزی» به قلم ووادیسواف تاتارکیویچ با ترجمه سید جواد فندرسکی؛ و مقالۀ «بهاءالدین محمد ولد» نوشتۀ حامد الگار با ترجمه جمشید جلالی شیجانی.
بخش سوم نشریه «اندیشه و نظر» نام دارد و مشتمل بر دو مقالۀ دیگر است. مقالۀ نخست با عنوان «به سوی نقشه عالم مثال» به قلم هانری کربن و ترجمۀ انشاءالله رحمتی است. مقالۀ بعدی این بخش با عنوان «کنترل اخلاقی خود: توضیح یک مفهوم از افلاطونیان کمبریج» به قلم مهیار مرادی است.
دو بخش پایانی نشریه عبارتند از کتاب و گزارش. در بخش کتاب نخست سید مسعود رضوی مقاله ای با عنوان طنز پردازی و اسطوره سازی نگاشته است. سپس منیره پنج تنی به مناسبت انتشار کتاب «فلسفۀ جسمانی: ذهن جسمانی و چالش آن با اندیشۀ غرب» (نشر آگاه) با میرزاشاه جهان بیگی گفت و گو کرده و علاوه بر معرفی و نقد این اثر به بررسی رشتۀ «علوم شناختی» و جایگاه آن در میان دیگر شاخههای دانش بشری پرداخته اند. آخرین بخش نشریه به گزارش برخی از وقایع حوزۀ اندیشه در یک ماه اخیر اختصاص دارد. شماره 121 نشریه اطلاعات حکمت و معرفت به مدیر مسئولی و سردبیری دکتر انشاءالله رحمتی با قیمت 2000 تومان در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید