فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه آرامگاه حاج شیخ هادی نجم آبادی

1393/3/18 ۱۳:۵۸

فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه آرامگاه حاج شیخ هادی نجم آبادی

این کتاب، فهرست نسخه های خطی موجود در کتابخانه‌ی آرامگاه حاج شیخ هادی نجم‌آبادی در خیابان شیخ هادی تهران است. خاندان نجم آبادی یکی از خانواده های عالم پرور دویست ساله در تهران است. چه در میان عالمان دین و چه بین دانشمندان علوم جدید شخصیت هایی چند از این خانواده برخاسته‌اند.

 

این کتاب، فهرست نسخه های خطی موجود در کتابخانه‌ی آرامگاه حاج شیخ هادی نجم‌آبادی در خیابان شیخ هادی تهران است.

خاندان نجم آبادی یکی از خانواده های عالم پرور دویست ساله در تهران است. چه در میان عالمان دین و چه بین دانشمندان علوم جدید شخصیت هایی چند از این خانواده برخاسته‌اند.

حاج شیخ هادی نامدارترین شخصیت خاندان نجم آبادی است که شهرت این دودمان بیش از هر چیز مرهون شخصیت تأثیرگذار اوست.

مدتی پس از درگذشت شیخ و دفن شدنش در منزل مسکونی، دو تن از علاقه‌مندان وی، زمینی را برای مقبره‌اش وقف کرده‌اند. پس از آن، با کمک و مساعدت خاندان نجم آبادی، مقبره‌ی شیخ در سال 1330 قمری ساخته شد. این مقبره در حال حاضر توسط سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

در ضلع جنوبی این مجموعه، اتاقی وجود دارد که مقبره برخی از اعضای خاندان نجم آبادی قرار دارد. بخشی از این اتاق را کتابخانه‌ی آرامگاه تشکیل داده که فهرست نسخه‌های خطی آن موضوع این رساله است. این نسخه‌های خطی به کتابخانه‌، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی منتقل شده است.

«فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه‌ی آرامگاه حاج شیخ هادی نجم‌آبادی» توسط سید مقداد نبوی رضوی فهرست نویسی شده است و مجمع ذخائر اسلامی در سال 92 آن را در 142 صفحه به صورت مصور منتشر کرده است.

مرحوم شیخ هادی نجم آبادی که از علمای شناخته شده دوره ناصری است، یکی از حلقات اصلی این خاندان است. فرزند مرحوم حاج شیخ مهدی نجم آبادی از طرف پدر متولی آثار مخطوط و کتابهای برجای مانده از خاندان بوده است.

این کتابها که غالب آنها در سال 1251 و پس از آن در سال 1260 و سالهای پس از آن وقف شده، در اختیار خانواده بوده و تا این اواخر در مقبره نگه داری می شده است. پس از درگذشت مرحوم شیخ مهدی در سال 1957 میلادی، فرزندش ایشان پروفسور سیف الدین نجم آبادی متولی این آثار شدند که در حال حاضر در آلمان بسر می‌برند.

گفتنی است که بیشتر اعضای این خانواده که درگذشته به علم الادیان اشتغال داشتند، در حال حاضر به علم الابدان مشغول بوده و از چهره های برجسته در حوزه پزشکی بوده و هستند. صبیه گرامی آقای سیف الدین نجم آبادی سرکار پروفسور خانم شهناز نجم آبادی استاد دانشگاه توبینگن آلمان هستند که زمینه تحقیقات ایشان گویش‌های ایرانی بوده است.

بر اساس تصمیمی که متولی محترم گرفته است، قرار شده است تا آثار مخطوط و سنگی موجود در خانواده به کتابخانه مجلس اهداء شده و به نام خانواده نجم آبادی در آنجا بماند.

نسخ خطی اهداء شده 36 اثر است که همراه آن 28 دفتر ثبتی محضر نیز به صورت امانی موجود است.

علاوه بر اینها 155 کتاب چاپ سنگی و 117 کتاب چاپ سربی و جدید نیز در میان این آثار وجود دارد.

این کتاب با شماره ثبت 515206 در کتابخانه شماره یک مجلس شورای اسلامی موجود است.

کتابخانه مجلس شورای اسلامی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: