محفوظ مشاهده نسخه

در حال حاضر تنها صفحات ابتدا و انتهای نسخه قابل نمایش است.

از محمد سلیم (نه كریم) بن محمد شفیع، «عرف ترك غوری» [دیباچه] كه بایستی از مردم سند و شبه‌قارۀ هند می‏بوده، به استصواب ملا اسدالله، از كتابهای دیگران گزیده و خود بر آن افزوده، در 11«فصل»، به نام «محفوظ» به سال 1163ق/1750م، ساخته است.
فصل 1- در بیان سال قمری و ماهها و روزهای آن، 2- در سال شمسی و نام ماه‏های آن، 3- قاعدۀ یافتن آفتاب كه در كدام برج است، 4- در یافتن سال شمسی به غیر حساب، 5- در یافتن ماه‏هایی از ماه‏های قمری به غیر حساب، 6- یافتن وقت ظهر، 7- در نوروز، 8- ساعات روز و شب، 9- طلوع و غروب بعضی كواكب، 10- موقع تخم‌ریزی زرع، 11- اختلاف هوا (چهار فصل).
آغاز:   الحمدلله الذی جعل فی السماء بروجا و النجوم لنهتدی... و بعد، می‏گوید بندۀ مفتقر به كرم كریم، ابن مخدوم مرحوم محمد شفیع، محمد سلیم عرف ترك غوری...
انجام:   و طعامی كه بعد از پختن مدت دو پاس یا شبانه‌روزی گذشته بود نخورد، تا از علت و زحمت به فضل رب و رحمت رب العزت مصون و مأمون ماند به فضله و كرمه. و هو ارحم و اكرم و لطفه اشمل و اعم و ذكره اجمل و اتم... .
منابع دیگر:   مشترك، 297/1 (3 نسخه) در اینجا نادرست نام نگارنده كریم آمده است؛ فهرستواره، 3031/4 كه نام نگارنده نادرست كریم آمده است، همانجا 3079 «نجوم»؟.
(1)202،   نستعلیق شكسته‌آمیز، تحریری سدۀ 11-12ق. (گ 1-40). (عكس).     شمث‍ 320658
اصل مجموعه:   گنج‌بخش، ش 745 (گنج، 184/1).

 

خرید فایل اسکن

اشتراک گذاری:

مشخصات

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: