در حال حاضر تنها صفحات ابتدا و انتهای نسخه قابل نمایش است.
از میر سید علی همدانی (د 786ق/1384م). دربارۀ عقل چون برتری انسان به علم است و این مزیت خطیر ممكن نمیگردد مگر به واسطۀ عقل. و چون گروهی به سخنی چند از اقاویل فلاسفه مركب طیش در بیدای غرور راندهاند، بدین سبب این سطور در بیان فضیلت عقل و اسامی و صفات آن و اختلاف حكما و اهل تحقیق و ارباب كشف و شهود در آن باره، و تفاوت درجات خلق در اكتساب آن، در 3 «باب» نگاشته است:1. در فضیلت عقل و آنچه در این معنی وارد است، از آیتها و اخبار، 2. در اسامی و صفات عقل از اقوال متكلمان و حكما و اقوال اهل كشف و تحقیق، 3. تفاوت درجات مردمان در اكتساب حقایق عقلی.آغاز: حمد و ثنای آن فاطر حكیم را كه اشعۀ انوار مصباح عقول را جناح... اما بعد، یقول الشیخ الكامل... الهمدانی نورالله روحه... چون نزد ارباب عقول مقرر است كه سبب شرف رتبت و امتیاز نوع انسان بر دیگر.انجام: غوایل الدنیا و ما به منازل الدرجات العلی بمنه وكرمه. انه قریب مجیب و الحمدلله وحده و السلام علی من اتبع الهدی. تمت... .منابع دیگر: ذریعه، 300/15؛ اعلام، 1670/2؛ طبقات، 150/8؛ صفا، 1296/3؛ نسخه ها، 1287/2 «عقل؛ عقلیه» (4 نسخه)؛ مشترك، 971/2 (4 نسخه)، همانجا، 2703/3 (1 نسخۀ دیگر)؛ فهرستواره، 196/6 «عقلیه»، همانجا 820 همدانی، نمایه.(24)162، نستعلیق خوش، قوام جرمی، اواخر شعبان 793ق (؟) در مقام خوشدره، (گ 591-612). (عكس). شمث 320775اصل نسخه: گنجبخش، ش 4409. (گنج، 654/2).(24)163، مكرر شمارۀ پیشین. شمث 317922
خرید فایل اسکن
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید