شناخت امام؛ رسالۀ اسماعیلی

شناخت امام؛ رسالۀ اسماعیلی مشاهده نسخه

در حال حاضر تنها صفحات ابتدا و انتهای نسخه قابل نمایش است.

ناشناخته. به نوشتۀ استاد مدرس رضوی، احوال و آثار: 626 به روزگار تهماسب یكم (984-930ق) نگاشته شده و در 1947م در قاهره بكوشش ایوانف چاپ شده است. و می‏افزاید سروده‏ هایی كه در آن از خواجۀ طوسی دانسته شده، سست است و نباید از وی باشد.
برای نشانی از نسخۀ در دست: خواجۀ طوسی دارد كه: ای در جوار رحمت تو كون را مكان... و ای هر دو عالم از تو و، تو دور از این و آن. دیگر باید دانست كه غرض از ظهور امام در این اكوان همین به سبب وجود این اكوان است، نه چیز دیگر. و چون شناخت امام ثابت شد، بعد از این شناخت «حجت» شروع می‏نماید. و آن آنست كه بدانی كه حجت كسی را می‏گویند كه معنی او و امام از روز ازل یكی باشد. و غرض از ظهور آن در این عالم كمال اهل تربیت باشد (ص 6)... دربارۀ سلمان فارسی می‏گوید از عایشه پرسیدند كه تاكنون جبراییل را دیده‏ ای، گفت هرگز؟ جز آنكه سلمان را می‎دیدم كه پابرهنه به اطاق حضرت می‎‏رفت و خلوت می‌کرد و... (ص 8).
آغاز (افتاده):   ظهور می‏كند، اما ظهور شكلی... چنانكه عزیزی دارد كه: ظهور معنوی امروز اگر ندارد سود ـ ظهور شكلی فردا چه سود دارد هم. ودیگری می‏فرماید: ظهور معنوی قایم است دعوت او ـ و از آنچه هست نه افزون شود، نه گردد كم.
انجام:   در بیان تأویلات است. بدانكه قیامت به مذهب این فرقه ظاهر شدن حقیقت چیزهاست نه ظاهر چیزها، چنانكه ظاهریان گویند... و روح دین كه حقیقت است به روح بسته شده.
(1)18،   نسخ خوش، پایانی سدۀ 10ق (ص 2-38)، (عكس).
شمث‍ 130882
اصل نسخه:   نزد زنده‌یاد استاد محمد تقی مدرس رضوی بوده. فیلم آن دانشگاه، ش 2835. (فیلمها، 735/1).

 

خرید فایل اسکن

اشتراک گذاری:

مشخصات

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: