در حال حاضر تنها صفحات ابتدا و انتهای نسخه قابل نمایش است.
از خواجه افضل تركه به آنچنانكه در ص. ع. آمده است ( شرح قصیدۀ برده، به فارسی)كه میتواند افضل الدین محمد ترکۀ اصفهانی،(طبقات)نیای صاینالدین علی تركۀ خجندی(د 835 ق/ 1432م) یا همنامش قاضی روزگار تهماسب (930-984ق) باشد.حاشیه ای است بر بخش الهیات شرح تجرید، بی دیباچه ای.نسخۀ در دست با دو سرآغاز است كه گویا هر دو از همان خواجه افضل تركه باشد.آغاز (1): بسمله. اما بعد، فیقول العبد الاقل مما یتعقل، افضل، قد كان لی فی سلف الزمان بعض القیود علی المبحث الالهی من التجرید مما استوضحت به بعض المجملات و حاولت حل بعض المشكلات... قال المص: المقصد الثالث فی اثبات الصانع و صفاته و آثاره: ای فی اثبات ذاته و احكام صفاته و افعاله. قوله صفاته عطف علی اثبات الصانع فلا یدخل علیه الاثبات كیف لا.آغاز (2): بسمله. قال المقصد الثالث فی اثبات الصانع الخ. قوله فله موثر الخ. قد تقرر فی الامور العامة ان الممكن و هو الذی لایقتضی لذاته الوجود و لا العدم لا یكون احد طرفیه بالنسبة الیه لذاته اولی.انجام: و المرجح القدیم لا یكون الا من الله تعالی قبل عدم استقلال فعله مع تأثر تعالی مستقل فی فعله. فثبت هذا الفرق.منابع دیگر: مرعشی ـ اشكوری، 266/9 ش 3466 «شرح قصیدۀ برده» از افضلالدین فرزند صدرالدین تركه كه به مغیثالدین ابوالفتح سلطان ابراهیم پیشكش شده است، و نسخه كهنی از آن در مرعشی هست؛ طبقات، 89/9 علی تركه و نیایش افضلالدین محمد تركه، همانجا از افضلالدین محمد تركه یاد شده كه در سدۀ دهم میزیسته و جایگاه قضاوت از تهماسب (930-984ق) را داشته است؛ اعلام، 2039/3 محمد تركه، افضلالدین و چند كارش. 290، نستعلیق تحریری پخته، سدۀ 10-11ق. 49 ص. فتو در 27 گ. (عكس). شمث 316169اصل نسخه: گنجبخش، ش 10743 فهرست چاپ نشده.
خرید فایل اسکن
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید