در حال حاضر تنها صفحات ابتدا و انتهای نسخه قابل نمایش است.
بايستی از خواجه عبدالله صيرفی (صراف) تبريزی بن محمود (د 742ق /1341م) باشد كه در ديباچه از خود نام نبرده جز آنكه سرآغاز و بخشبندی آن برابر، نسخۀ ش (2)937 آستان قدس (گلچين معانی، آستان قدس 7/754) میباشد.برای گروهی از بزرگزادگان كه پيش او رفتوآمد داشته و آموزش خط میگرفتند.در 1 «مقدمه» و 2 «باب» و «خاتمه»ای : مقدمه در 3 «فصل»: فصل 1. در بيان فضيلت و شرف اين علم، 2. مداد ساختن، 3. قلم تراشيدن. باب يكم وضع خط. باب دوم در ذكر اصول خط و بيان حَدّ هر حرف مفرد بهروش ملك الكتاب جمالالدين علی بن مقلد.آغاز: شكر و سپاس فراوان و ستايش بیپايان كاملی را كه از نقطۀ نيستی دايرۀ هستی را مكمل گردانيد... اما بعد، چنين گويد مؤلف اين كتاب اصلح الله شأنه.انجام: و بزرگی مثل يكديگر باشند. پس هرگاه كه اين مقدار كه در اين رساله گفته شد به عمل آرند و ضبط نمايند كافی باشد انشاءالله وحده العزيز والحمدلله ربالعالمين. قد تمت الرسالة الشريفة فی تعليم الخط...منابع ديگر: نسخهها 1903/3 «آداب مشق؛ قلميه» (7 نسخۀ ديگر آن)، همانجا، 1905 «اصولخط» ناشناخته كه میتواند همين رساله باشد؛ ذريعه، 624/9 «ديوان صيرفی كور» و اين صيرفی، همانجا 168/17 «قلميه»؛ اعلام، 1401/2 عبدالله صيرفی؛ آستان قدس، 754/7؛ ملك، 421/5 «رساله در تعليم خط يا اصول خطوط سته» با «رسالة الخط» كه نام نگارنده را در ديباچه دارد.(4)24، نسخ پخته، تاريخ ياد نشده، (گ13 ر ـ 19 ر). ناقص.شمث 130897اصل نسخه: ملك، ش (7) 2097 (ملك، 421/5).
خرید فایل اسکن
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید