معیار اللغة مشاهده نسخه

در حال حاضر تنها صفحات ابتدا و انتهای نسخه قابل نمایش است.

از میرزا محمدعلی بن محمدصادق شیرازی. با دیباچه‌ای از سید محسن بن محمدصالح کرمانی، که در آن به تفصیل از چگونگی نگارش سخن گفته است و نام نگارنده و کتاب را در دیباچه آورده است. در این دیباچه می‌گوید این نسخۀ سوم است. نخستین نسخه به خامۀ نگارنده بود و متروک، با اجازه آن را از نگارنده گرفتم، در آن دست بردم و اصلاح‌هایی در آن انجام دادم، به نر جناب حاج محمدکریم خان قاجار (د 1288ق/1871م) رساندم، کا ر را ستودند و تقریظی بر آن نوشتند و دستور دادند تا نسخۀ سومی از آن فراهم آید. و من آن تقریظ را در این دیباچه می‌آورم. و در دیباچۀ نگارنده آمده است که این کار را به دستور حاج محمد کریم خان ساختم. 
تقریظ حاج محمد کریم خان قاجار نوشتۀ رجب 1277ق است. در ذریعه آمده است که در 2 مجل، 1311ق چاپ شده است. در انجامه تاریخ به پایان رسیدن سه‌شنبه دو روز مانده از ذیقعدۀ 1273ق آمده است. 
واژه‌نامه‌ای ست به ترتیب الفبایی، هر حرف در یک باب، با توجه به حرف پایانی، و هر باب در چند فصل به ترتیب حرف آغازین واژه‌ها. و پیش از آغاز به کار ترتیب اوزان، اوزان افعال، اوزان اسماء، معانی حروف مقطعۀ آغازین سوره‌ها، اقسام ترکیب‌ها، مصادر ثلاثی، اسماء مشتقه و دیگر مسایل دستوری را آورده است. 
آغاز دیباچۀ گردآورنده:   حمدله. صلاة. لعنة. و بعد، یقول العبد المسئ الطالج الجانی الفانی السید محسن بن السید محمد صالح ... 
آغاز دیباچۀ نگارنده:   الحمدلله الذی اصطفی لغة العرب فجعلها افصح اللغی... و بعد، یقول العبد الجانی و الاسیر الفانی... محمدعلی بن محمد صادق الشیرازی...
منابع دیگر:   ذریعه، 282/21 «معیار اللغه»؛ اعلام، 2/ 1589: برای شیرازی؛ ذریعه، 131/16 «فذلکه المناسک» برای کرمانی. 
1830،   نسعلیق ریز و شکسته و تحریرآمیز، گویا نگارنه، ذیقعدۀ 1273ق، که در پایان مجلدها آمده است. پیشگفتار به نسخ خوش گویا میرزا محمدعلی کرمانی. آغاز برابر، انجام (در باب ذال، فصل واو و ها): الهماذی کسحاب بیاء التشبیه... اختلاط نوع. سربندها و واژه به خامۀ درشت‌تر، با خط خوردگی‌ها و افزودگی‌های بسیار. 
10+746 ص، شمار و اندازۀ سطرها یکسان نیست، بیشتر 13×17/5 سم‍ ، شمث‍ 252055
1831،   همان نستعلیق ریز تحریرآمیز، سدۀ 13ق، مجلد دوم، آغاز: فصل الهاء. باب الذال و الراء. فصل الهمزة. الهبذ بمعنی البلد... انجام: باب العین و الغین. فصل الیاء و الهمزه و الباء. یفع الجبل... جزرة حمراء. 
سربندها و واژه‌ها به همانگونه درشت‌تر، به همانگونه خط خوردگی‌ها و افزودگی‌ها در متن و کناره‌ها. 
ص 747-1457، 17 س، 13×17/5 سم‍ ،     شمث‍ 252056
1832،   همان نستعلیق شکسته و تحریرآمیز، سدۀ 13ق، مجل 3، آغاز: هو المستعان. المجلد الثانی من کتاب معیار اللغة. بسمله. باب الغین. فصل الهمزة. ایام. کغراب... المعجمة و الراء المهملة. 
سربندها و واژه‌ها به همانگونه درشت‌تر، به همانگونه خط خوردگی‌ و افزودگی‌ها. با وقفنامه برای شیخیان کرمان از رضا بن فتح‌الله یزدی و تولیت فرزندش محم جواد خان، به تاریخ 1360ق با نشان مهر گرد «... رضا فتح‌الله ... » (ص 1456). 
ص 1456-2046، شمار و اندازۀ سطرها بگونۀ مجلهای پیشین. 
شمث‍ 252057
1833،   همان نستعلیق شکسته و تحریرآمیز، گویا نگارنده، 1273ق، مجل 4، آغاز: باب المیم. فصل الهمزة. ایام کغراب و ابیم ... انجام: الخاتمه: الخاتمة فی الف اللینة... و قد وقع الاتمام عصر یوم الثلثاء لانین یقینا من شهر ذی القعدة الحرام من شهور 1273 ثلث و سبعین و مأتین بعد الالف من الهجرة... حامداً مصلیاً مستغفراً. تمت.
سربندها و واژه‌ها و خط خوردگی‌های بسیار به همانگونۀ مجلدهای پیشین. 
ص 2045-2906،شمار و اندازۀ سطرها بگونۀ مجلدهای پیشین. 
شمث‍ 252058
 

خرید فایل اسکن

اشتراک گذاری:

مشخصات

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: