مختصر الاصول؛ نخبة الاصول

مختصر الاصول؛ نخبة الاصول مشاهده نسخه

در حال حاضر تنها صفحات ابتدا و انتهای نسخه قابل نمایش است.

از شیخ محمد بن علی بن شیخ عبدالنبی مقابی (زندۀ 1165ق). نام کتاب و نگارنده به خامۀ نویسنده بر فراز نسخه آمده است. اصول فقیه شیعی ست با دید شیخیان، نگارنده در دیباچه می‌گوید آن را از کتاب دیگر خود در اصول فقه گزیدم (نک‍ : رسالة اصولیة)، در 1 «مقدمه» و 6 «مقاله» و 1 «خاتمه»، و در آن دیدگاه دانشمندان متقدم را بیان کرده، و راهی میانۀ اصولیان و اخباریان را گزیدم. 
در دیباچه چنین است ولی در متن نخست «مقدمه»ای ست سپس «فصل»هایی: المقدمه فی معرفة طریق المتقدمین و المتأخرین. فصل 1. فی بیان الاعتماد علی احادیث الکتب الاربعة، 2. فی حجیة خبر الواحد، 3. فی تقسیم الحدیث الی الصحیح و الضعیف و غیرهما، 4. فی تنویع الحدیث علی مذهب القدماء، 5. فی الجمع و الترجیح عند التعارض... سپس سربندهای «مبحث»، «نوع» و دیگر سربندهای درخور. 
نسخه از اینکه با خامۀ شیخ احسایی آغاز می‌شود و در پایان انجامۀ اوست بسیار قابل اعتنا است. در این نسحه نه تاریخی است و نه نامی ویژه‌ای به کتاب داده شده است، ولی اشاره است به «نخبة الاصول». 
آغاز:   الحمدلله کما هو اهله، و صلی‌الله علی محمد و آله. و بعد فهذا نخبة اختصرتها من کتابنا فی الاصول الفقهیة، یثبت فیها مسلکی علمائنا و المتقدمین و المتأخرین و اخترت فیها طریقة بین الاصولیین و الاخباریین. 
انجام:   ففی کون الشرط الثانی فی موضع نصب الحال، الی هنا انتهت النسخة التی نقلت منها. والحمدلله رب العالمین. 
منابع دیگر:   ذریعه، 93/24 «نخبة الاصول»: که نام نگارنده را با لغزش چاپی محمدعلی آورده؛ طبقات، 704/12. 
(1)2132،   نسخ تحریری، محمدتقی بن احمد بن زین‌الدین احسائی، با یادداشت پدرش احمد بن زین‌الدین احسایی در 1212ق که آغاز و انجام نسخه دستخط من است و بقیه به خامۀ فرزندم (ص 2-141). رکاب در زیر رویه‌های دست راستی. با تملک «احمد بن زین‌الدین» احسایی و نشان مهر بیضی او «احمد بن زین‌الدین» (ص 1)، سپس تملک «کاظم بن قاسم الحسینی الرشتی» (همانجا).     شمث‍ 252357
 

خرید فایل اسکن

اشتراک گذاری:

مشخصات

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: