در حال حاضر تنها صفحات ابتدا و انتهای نسخه قابل نمایش است.
از امام ابوالحسین، محمد بن عبدالله کسایی با علی بن حمزه اسدی ولا (د 180ق/796م). داستان پیامبران است برپایۀ حدیثها و آغاز میشود با: حدیث اللوح و القلم و الکرسی و البحار، خلق الماء، صفت حملة العرش. ابتداء الارضین و الجبال و البحار، صفت جبرائیل، صفت ملک الموت، حدیث الجن و الجان، حدیث ابتداء خلق آدم ...یکی از ترجمههایش به نام «نفایس العرایس» از «دیدوزی» است ]فهرستواره[.آغاز: قال الشیخ الامام محمد عبدالله ]چنین[ الکسائی (رح) الحمدلله الذی انبت الخلق نباتاً و جعلهم احیاً بعد ان کانوا امواتاً و جمعاً بعد ان کانوا اشتاتاً... هذا کتاب جمعیت فیه المبتدات فی خلق السماوات و الارضین و خلق الجن و الانس و اوایل احوال النبیین علی ما وقع لی من اخبارهم.انجام: حتی لمیبق احد منهم و الله تبارک اعلم. قال المصنف (رح) و هذا ما انتهی الینا من قصص الانبیا (ص)... و لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم. و الله اعلم.منابع دیگر: ذریعه، 104/17: که نام او را ابوالحسن علی بن حمزه (د 189ق) آورده؛ اعلام، 1904/3: کسایی؛ فهرستواره، 1/ 488 «نفایس العرایس» که ترجمهای است از کار کسایی؛ بغدادی، هدیه، 2/ 688: کسایی؛ حاجی خلیفه، 2/ 1328: که نام او را نیز علی بن حمزه آورده؛ کحاله، 84/7: نام برابر حاجی خلیفه؛ برگل، فارسی، 727/2 «نفایس العرایس» که نام کسایی را به چند گونه آورده است؛ مرعشی، 294/6.1677، نسخ خوش، بینام و بیتاریخ، سدۀ 10ق، با تاریخ یادداشت مطالعه 1014ق. در سرآغاز نام نگارنده محمد عبدالله (چنین) آمده و در ص. ع. چنین آمده: کتاب قصص الانبیا و ابتداء الدنیا للشیخ الامام ... ابی الحسن (حسین؟) محمد بن عبدالله الکسایی ... آغاز برابر، فهرست مطالب (ص 1-2). یادداشت مطالعه 1014 (ص 1)، تملک عمر آغا 1060ق؛ مصطفی بن عبدالرحیم بن عاید بن بیک بن بکری 1144 (همانجا)، عبد... بن یحیی 1192 با نشان مهر گرد او (همانجا) و چند تملک و یادداشت مطالعه (همانجا)؛ یادداشتهای ارزنده در کنارۀ رویهها (بیشتر در برگهای آغازین).434 ص، 25 س، 12/5×21/5، 21×30 سم ، فتو. شمث 251902
خرید فایل اسکن
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید