در حال حاضر تنها صفحات ابتدا و انتهای نسخه قابل نمایش است.
متن از نظامالدین حسن نیشابوری، معروف به نظام اعرج (زندۀ 828ق/1425م). در 1 «مقدمه» و 2 «فن»: مقدمه، در 2 «فصل»، فصل یکم در تعریف حساب و بیان موضوع آن، فصل دوم در صور اعداد و مراتب آن. فن یکم در اصول حساب، در 2 «باب»: باب یکم در حساب صحاح، در 3 «فصل»، فصل یکم در تضعیف و تنصیف و جمع و تفریق...نسخۀ در دست یکی از شرحهای آن است، شرحی حامل متن، آغاز افتاده و نیاز به مقایسۀ آن با دیگر شرحها دارد تا شناخته شود. نسخه در پایان «کتاب عیون الحساب» نامیده شده است.برای نشانی: «و سمیتها بالرسالة الشمسیة» علی سبیل التفأل لیصیر فی الاشتهار کالشمس و قیل نسبها الی المسمی بالشمس کما هو عادة المصنفین فی جعل مصنفهم باسم احد من السلاطین و الاکابر «و رتبته علی مقدمة و فنین»...منابع دیگر: حاجیخلیفه، 1062/2 «الشمسیة فی الحساب»؛ ذریعه، 336/13 «شرح الشمسیة»، همانجا، 229/14 «الرسالة الشمسیة» فی اصول الحسابیة.1861، تحریری شکستهآمیز پخته، بینام و بیتاریخ، سدۀ 10-11ق آغاز در دیباچه افتاده: و نسبة العنایة بالفرس فی الایصال الی المقصد استعارة بالکنایة. انجام: «نصف عددالاشیاء» و رفع نصف عددالاشیاء و ربع نصف عددالاشیاء. یرد بر مشاعلی عدد و ناحد حدر الجملة و یرید علیه نصف عددالاشیاء فما بلغ هو الشئ. و تمثل ذلک سنة. تمت. تمام شد کتاب عیونالحساب (؟ !). متن زیر خط، در ص. ع. نیز «عیون الحساب» نامیده شده.وقفنامه برای گروه شیخیان کرمان نوشتۀ 3 ع 1289/2 با نشان مهر گرد «یا حسین» (ص 1)، و نشان مهر بیضی نسبتاً درشت «عبده الراجی اسماعیل» (ص 1). 3 صفحۀ آغاز رسالهای ناقص مانده از غیاثالدین جمشید کاشانی با این سرآغاز. الحمدلله الذی توحد بابداع [...] بتألیف اصول الاعداد والصلاة علی خیز خلقه (ص 2-5).304 ص، 23 س، 10×22، 21×30 سم ، فتو. شمث 252086
خرید فایل اسکن
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید