در حال حاضر تنها صفحات ابتدا و انتهای نسخه قابل نمایش است.
از میر سیدعلی بن سید محمدعلی طباطبایی یزدی (1161-1231ق). گزارش «المختصر النافع» محقق حلی، نجمالدین ابوالقاسم جعفر (د 676ق) (ذریعه 213/20) میباشد.سید یزدی دو گزارش بر این متن دارد: «شرح الصغیر» و «شرح الکبیر». که این یکی شرحی است حامل متن و بارها چاپ شده است.منابع دیگر: ذریعه، 336/11 «ریاض المسائل»، همانجا، 32/13 «شرح الکبیر»، همانجا، 57/14 تا 61 «شرح المختصر النافع» چندین گزارش، همانجا، 193/7: حاشیههایی بر «المختصر النافع»؛ اعلام، 1591/2: علی صاحب الریاض؛ مشار، عربی، 501 «ریاض المسائل و حیاض الدلائل»: که نشانی 10 چاپ آن را داده است.2154، ثلث تحریری پخته، محمدرضا بن سلطان محمد خراسانی گنابادی، ذیحجۀ 1197 (یکسال پس از نگارش). گویا نویسنده فرزند سلطان علی شاه گنابادی پیشوای نعمتاللهیان است. دارای کتابهای: طهارت (ص 2-179)، کتاب صلات (ص 182-394) کتاب زکات (ص 396-452) و کتاب صوم (ص 454-510). آغاز کتاب طهارت: حمدله. صلاة. کتاب الطهارة و ارکانه اربعة. الاول ]...[ المیاه. جمعه باعتبار... آغاز کتاب صلاة. حمدله. صلاة. الصلاة و هی لغة الدعاء و شرعاً العبادة المخصوصة... آغاز کتاب زکات: حمدله. صلاة. کتاب الزکاة. و هی الزیادة و النمو و الطهارة و شرعاً ... ، آغاز کتاب صوم: حمدله. صلاة. کتاب الصوم و هو یستدعی بیان امور. الاول: الصوم لغة هو الامساک.در انجامۀ مجلد یکم (کتاب الصلاة) تاریخ نگارش 1194ق آمده است (ص 394). و در انجامۀ کتاب زکات تاریخ انجام 20 ع 1196/1ق. آمده است (ص 510). انجامۀ نویسنده: و انا العبد العاصی... ابن سلطان محمد محمدرضا الخراسانی الجنابدی... فی الارض الاقدس المسمی بکربلا. (1197ق).با «حاشیه»هایی بسیار که از میانۀ سطرها آغاز شده و کنارهها را فرا گرفته است. نشان مهر چهارگوش کوچک تملک «عبده علی الرضوی» (ص 1، 181، 510)، و نشان مهر گرد درشت تاجدار «هو الواقف. وقف کتابخانۀ مرحوم آقای حاج محمد خان...» (ص 2) و نشان مهر بیضی درشت «وقف کتابخانۀ مرحوم آقای عبدالرضا خان ابراهیمی اعلیالله مقامه» (ص 1، 261، 510).510 ص، شمار و اندازۀ سطرها یکسان نیست، 21×33 سم ، فتو.شمث 2523792169، دودست: نسخ پخته، بینام، 1253ق (ص 412) و نستعلیق تحریری، بینام از همان روزگاران. سربندها نانویس. گویا «ریاض» باشد. کتاب تجارت (ص 2-276). آغاز: [...] التجارة لیس المراد هنا الصناعة کما هو المتبادر منها عن الاطلاق اذ لاخصوصیة لتلک الملکة کتاب الرهن (ص 277-412). آغاز:[...]و هو لغة الثبات و الدوام و یطلق علی الحبس بای سبب کان. قال الله سبحانه: کل نفس بما کسبت رهینة. سپس کتاب البیع (ص 413-489) این نیز گویا همان «ریاض» باشد. آغاز: عرف البیع [..] الایجاب و القبول الا ان علی نقل الملک بعوض معلوم. و لنذکر معنی التصریف ثم لنذالا یرادات الوارده. در کنارهها افتادگیها و افزودگیها آورده شده است.با نشان مهر گرد درشت تاجدار «هو الواقف. وقف کتابخانۀ ... آقای حاج محمدخان... » (ص 1 و 176)، نیز نشان مهر بیضی درشت «وقف کتابخانۀ مرحوم آقای حاج عبدالرضا خان ابراهیمی...» (ص). تملک «جعفر بن المرحوم السید عبدالله شبر الحسینی» (ص 1 و 2). شمث 252394
ر
خرید فایل اسکن
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید