در حال حاضر تنها صفحات ابتدا و انتهای نسخه قابل نمایش است.
از سید عبدالله بن محمدرضا حسینی شبّر کاظمی (1188- 1242ق). نامهای بالا در دیباچه و انجامۀ نگارنده در نسخهها آمده است. و در «ذریعه 5/71» به نام «جامع المعارف و الاحکام» آمده است. برای بدست آوردن نامهایی که نگارنده بکار برده است، نک : سرآغاز و انجامۀ نسخههای زیر. سپس خود آن را گزیده «ملخص جامع الاحکام» (هف ) نامیده است. فهرست 14 مجلد آن در ذریعه (5/71) چنین آمده است: 1. توحید، 2. کفر و ایمان، 3. مبداء و معاد، 4. اصول الاصلیه، 5. طهارت، 6. صلات، 7. زکات و خمس و صوم و اعتکاف، 8. حج، 9. مزارات، 10. مطاعم و مشارب، 11. غصب و مواریث، 12. نکاح، 13. معاملات، 14. خاتمه، زندگینامه. نسخههای زیر که دستنوشتۀ نگارنده است، بگونۀ دیگری است، که گویا بعدها نگارنده در بخشبندی مجلدها دست برده است. آغاز مجلد تفسیر آیتهای قرآنی در احکام: مجلد تفسیر آیتهای قرآنی در احکام: الحمدلله الذی انزل علی عبده الکتاب و لمیجعل له عوجا و جعله فی ظلمات الجهل و الاهواء... اما بعد، فیقول المذنب الجانی الاسیر... عبدالله بن محمدرضا الحسینی اوتیا کتابهما بیمیناهما... ان القرآن العظیم و الفرقان الحکیم هو النور المبین و الحبل المتین. تاریخ نگارش: 124 (1240ق). آغاز مجلد 1 (طهارت): الحمدلله جل عن ادراک العقول و الافهام. و علا عن درک النفوس و تنزه عن احاطة الافهام... اما بعد، فیقول المذنب... عبدالله بن محمدرضا الحسینی... انه لما کان العلم بالاحکام الشرعیة و الفروع. (40 سطر بعد): کتاب الطهارة و فیه ابواب. الباب الاول فی المیاه، و فیه ابواب (چنین). آغاز (کتاب الغصب): حمدله. کتاب الغصب. قال الله تعالی و لا تأکلو اموالکم بینکم بالباطل و تدلوا بها الی الحکام. و قال الله تعالی و لاتقربوا اموال الیتیم الا بالتی هی احسن... باب تحریمه و وجوب رد المغصوب الی مالکه. (تا ص 30) کتاب الفرایض و المواریث من جامع الاحکام فی مسایل الحلال و الحرام. تالیف المذنب. (تا ص 294) کتاب القصاص و الدیات و ما یتعلق بهما. قال الله تعالی یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم القصاص (تا ص 391 معرفة الرجال): الحمدلله الذی جعلنا فی سلک الرواة عن النبی و الآل. آغاز (بخش اصول فقه، اصالت حرمت عمل به ظن): سبحانک ما اضیق علی من لم تکن دلیلها، و ما اوضح الحق... اما بعد، فیقول العبد المذنب... ان المعروف من طریقة الفرقة المحقة و المعلوم من مذهب الطایفة الحقة اصالة حرمة العمل بالظن و اصالة عدم حجیته فی الشریعة الغراء. تاریخ نگارش: 15 ج 2/1241ق. آغاز (الطب و التداوی و النجوم و معرفت الساعات): الحمدلله الذی جعل لکل داء دواء و لکل مرض شفاء و الصلواة علی... اما بعد، فهذه المجلد (شمار مجلد را نمیگوید) من جامع المعارف و العلوم و الاحکام فی احوال و الحلال و الحرام تالیف المذنب... باب جواز التداوی و الرجوع الی الاطباء و اهل علم الطب و الدواء. آغاز مجلد 5 (العقاید و الاصول): الحمدلله الذی تفضل علی عباده اجمعین بارسال الرسل مبشرین و منذرین... اما بعد، فهذا هو المجلد الخامس من کتاب جامع المعارف و الاحکام فی معرفة العقاید و الاصول و الحلال و الحرام. تالیف المذنب... باب. معنی النبوة و علة بعثة الانبیاء و بیان اصنافهم. تاریخ نگارش: 28 ذیقعدۀ 124 (1240ق). آغاز ج 6: حمدله. و الصلواة و السلام علی محمد و آله الطاهرین... اما بعد، فهذا هو المجلد السادس من کتاب جامع الشرایع و الاحکام فی معرفة الحلال و الحرام من الاخبار و الآثار المرویة عن النبی... تالیف المذنب... عبدالله بن محمدرضا الحسینی ختمالله... کتاب التجارات و المکاسب و المعاملات و لواحقهما و توابعهما. آغاز مجلد صید و ذباحه: حمدله. و الصلاة علی محمد و آله الطاهرین. اما بعد، فهذا کتاب الصید و الذبایح و المطاعم و المشارب من کتاب جامعالاخبار فی مسایل الحلال و الحرام تالیف المذنب... عبدالله بن محمدرضا الحسینی... کتاب الصید. قال الله تعالی و اذا حللتم فاصطادوا. آغاز مجلد دعا: حمدله. صلاة. ترجمة کتاب الدعاء من «جامع الاحکام» الاول فی آداب الداعی و فیه ابواب. الباب الاول فی الحث علی الدعاء و تحریم الاستکثار عنه. الباب الثانی استحباب اختیار الدعاء علی سائر العبادات المستحبة. الباب الثالث استحباب الدعاء فی کل کلی و جزئی. تاریخ نگارش: 1239ق. آغاز مجلد 2 (ایمان و کفر): کتاب الایمان و الکفر و هو یشتمل علی اربعة ارباع. الربع الاول. کتاب الایمان و الاسلام و التشیع و معانیها و فضلها باب فضل الایمان. تاریخ نگارش: غرۀ ذیقعدۀ 1237ق. آغاز مجلد 4 (حج و عمره): الحمدلله الذی اوجب الحج علی المستطیعین و حث علیه عباده المحصلین... فهذا هو المجلد الرابع من «جامع الاحکام فی معرفة الحلال و الحرام» تالیف المذنب... تاریخ نگارش: گویا ذیقعدۀ 1233ق. آغاز ج 2 (کتاب صلاة): الحمدلله الذی جعل الصلوة عمودالدین و معراج المتقین و قرة عین الانبیا و المرسلین... اما بعد فهذا المجلد الثانی و هو کتاب الصلوة من «جامع الاحکام فی مسائل الحلال و الحرام» تالیف المذنب... آغاز ج 3 (مجلد مبداء و معاد): الحمدلله المبدی المعید، الفعال لما یرید، الذی خلق الانسان من الطین... اما بعد، فیقول المذنب... عبدالله بن محمدرضا الحسینی... هذا هو المجلد الثالث من جامع المعارف و الاحکام فی العقاید و المعارف و الحلال و الحرام یتضمن احوال المبداء و المعاد... تاریخ نگارش: 15 ذیقعدۀ 1236ق. آغاز مجلد 2 (وجودالصانع و صفات او): الحمدلله الذی جلّ عن ادراک العقول و الاوهام و تقدس عن ان تناله... اما بعد، فهذا هو المجلد الثانی من کتاب «جامع المعارف و الاحکام» تالیف المذنب... عبدالله بن محمدرضا الحسینی... یشتمل علی وجود الصانع و توحیده و عدالته و حکمته و سایر صفاته و افعاله. آغاز (مواعظ و خطب و رسائل): حمدله. مالک یومالدین الذی ارسل الانبیاء مبشرین و مندرین... اما بعد، فهذا مجلد المواعظ و الخطب و الرسائل و سایر اخبار المتفرقة من جامع المعارف و الاحکام فی احوال المعارف و الحلال و الحرام، تالیف المذنب... ابواب مواعظ... منابع دیگر: طبقات، 13/777؛ اعلام، 2/1399؛ مشار، مؤلفین، 3/963: برای کارهای چاپیش و نمونه دستنوشتۀ او. 2124، نستعلیق تحریری، نگارنده، چهارشنبه 19 ج 2/1232ق، که بایستی تاریخ نگارش نیز باشد، کتاب طهارت (مجلد 1). آغاز برابر نمونه. انجام: فی القول والرسم و العمل. تم المقصود من کتاب الطهارة و یتبعه انشاءالله کتاب الصلاة فی لیلة الاربعاء تاسع عشر شهر جمادیالثانی (1232ق)... و الحمدلله ربالعالمین. در دیباچه و انجامه بدان نامی نداده است، با نشان مهر بیضی «شبر» که مهر نگارنده است در آغاز و انجام، افزوده و افتادهها در کنارهها به همان خامه، 333 ص، 32 س، 5/12×21، 21×30 سم ، فتو. شمث 2523491429، نسخ خوش، روزگار نگارنده، 1 محرم 1238ق. مجلد یکم، طهارت. آغاز برابر. انجام: و العمل. تم لمقصود من کتاب الطهارة و یتبعه انشاءالله کتاب الصلاة. فی لیلة الاربعاء تاسع عشر شهر جمادیالثانی 1232... و قد وقع الفراغ من استنساخه 1 محرم 1238... نشان مهر بیضی نگارنده «شبر» در آغاز و انجام و میانهها، افتادگیها در کناره افزوده شده، 390 ص، 31 س، 5/12×27، 21×29 سم . شمث 2516341433، دو دست: نستعلیق تحریری نگارنده، و نسخ خوش گویا یکی از شاگردان نگارنده، بیتاریخ، بخشی ست دربرگیرندۀ پزشکی و نجوم و اختیارات، آغاز برابر، انجامه ندارد. و انجام مییابد: والدلو مثل القوس و الحوت مثل العقرب و یمکن تحصیل ما بین التقدیرین فما ذکر بالتقریب و التخمین. والله موفق الصالحین و مؤیدالعابدین. با نشان مهر بیضی نگارنده در آغاز و انجام و میانه، «شبر». 288 ص، 29 س، 13×23، 21×29 سم ، فتو. شمث 2516381434، نستعلیق تحریری نگارنده و کمی در آغاز نسخ پخته، شاید یکی از شاگردان او، عصر جمعه 28 ذیقعدۀ 124 (1240؟). مجلد 5 در عقاید و اصول و پیامبری و داستانهای پیامبران، آغاز برابر، انجام: تم ما وفقالله ایراده من مجلد احوال الانبیاء و الملوک من جامع المعارف و الاحکام علی ید مولفه المذنب... 124، با نشان مهر بیضی «شبر» در آغاز و انجام، 467 ص، 29 س، 5/13×5/21، 20×30 سم ، فتو. شمث 2516391435، نسخ پخته، محمدصالح بن حسین القلیوی ملقب به ابوشوارب 3 رمضان 1238ق، کتاب غصب، فرایض و مواریت، قصاص و دیات، کتابالرجال، آغاز برابر، انجام: ختم فی لیلة الثالث من شهر رمضان 1238 علی ید المذنب... محمدصالح بن حسین القلیوی و لقبه ابوالشوارب، نشان مهر بیضی «شبر» در آغاز و انجام و میانه، 562 ص، 25 س، 12×22، 21×30 سم ، فتو. شمث 2516401436، نستعلیق تحریری، سهشنبه 15 ج 2/1241ق. بخش اصول فقه، اصالت حرمة عمل به ظن، آغاز برابر، انجام: رواها اصحابه و اصحاب ابنه موسی الی هنا جری القلم و نسائل الله... یوم التلاثا خامس عشر جمادیالثانی سنة 1241 و الحمدلله ... با نشان مهر بیضی «شبر» در آغاز و میانه. 350 ص، 29 س، 5/12×5/20، 21×5/29 سم ، فتو. شمث 2516411401، نسخ پخته، دو دست حسن زنوزی، سدۀ 13ق، انجامه: «قد تم و کمل کتاب المعاملات من «جامع الاحکام فی معرفة الحلال و الحرام» و یتلوه انشاءالله تعالی کتاب النکاح... قد حصل الفراغ من اتمام نقصان هذا الکتاب بید الحقیر الکثیر التقصیر حسن الزنوزی... حامداً مصلیاً مستغفراً» با نشان مهر بیضی «شبر» در آغاز و میانهها و پایان. 466 ص، 25 س، 11×22 سم ، 5/20×29 سم . شمث 2516061402، نسخ پخته، 18 صفر 1233ق. انجامه «قد تم الکتاب فی لیلة ثامنعشر صفرالمظفر 1233ق، الف و مأتین و ثلاثة و ثلاثین... علی ید مولفه الجانی... عبدالله بن محمدرضا الحسینی...»، بایستی بخشهای صید و ذباحه، مطاعم و مشارب، غصب، فرایض و مواریث، قضا و شهادت، دیات را داشته باشد (ص 1-496)، سپس «علم الدرایة و معرفة الرجال» او (ص 498-634). با نشان مهر بیضی «شبر» در آغاز. 21-32 س، 12×5/22 سم ، 21×30 سم . شمث 2516071437، با نستعلیق تحریری، بینام، آغاز میشود گویا به خامۀ نگارنده، سپس نسخ پختۀ بیتاریخ، بخش مواعظ و خطب و رسایل، آغاز برابر. انجامه ندارد: و لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم. با نشان مهر بیضی «شبر» در آغاز و میانه. 434 ص، 27 س، 12×22 سم ، 21×5/29 سم ، فتو. شمث 2516421404، نستعلیق تحریری شکستهآمیز نگارنده از (ص 1-127)، کتاب دعا 1239ق، سپس با دو یا چند دست نگارنده و نویسنده و یا نویسندگانی که در کنار نگارنده کتاب را مینوشتهاند، اینان کار را به نسخ مینوشتهاند، اینان کار را به نسخ مینوشتهاند. انجام و انجامه نیز به خامۀ نگارنده است. مجلد دعا است، در ص. ع. به نام «مجلد الدعاء من کتاب جامع المعارف والاحکام»، یاد شده است. آغاز برابر نمونۀ بالا. انجامه: «و انا المملوک و هل یرحم المملوک الا المالک. تم الکتاب... فی یوم سبت ثامن من عشر ذیالقعدةالحرام 1239، والحمدلله... 797 ص، شمار سطرها و اندازهها یکسان نیست، 28 تا 31 س، 13×22، 20×5/29 سم . شمث 2516091405، نستعلیق تحریری شکستهآمیز نگارنده، غرۀ ذیقعدۀ 1237ق، کتاب کفر و ایمان است، آغاز (نک : بالا). انجامه: تم کتاب الایمان و الکفر فی یوم السبت غرة شهر ذیقعدةالحرام 1237. علی ید مؤلفه المذنب... عبدالله بن محمدرضا الحسینی و الحمدلله ... با نشان مهر بیضی «شبر» در پایان، و تصحیحها در کنارهها. 447 ص، شمار و اندازۀ سطرها یکسان نیست، 32-29 س، 14-12×34 سم ، 21×29 سم . شمث 2516101406، نسخ پخته، سپس نسخ تحریری و بخش پایانی نسخ خوش، ذیقعدۀ 1233ق. دربرگیرندۀ حج و عمره. آغاز برابر نمونه، انجامه: وقت الزوال قبل الظهر فی کل یوم. تم کتاب الحج و یتلوه المجلد الخامس کتاب المزار فی شهر ذیقعدة الحرام 1234ق. و الحمدلله اولاً و آخراً و ظاهراً... با نشان مهر بیضی «شبر» در آغاز و انجام. 504 ص، 28 س، 5/21×13 سم ، 21×5/29 سم . شمث 2516111407، نسخ خوش، 24/8/1241ق. کتاب صلات است. آغاز برابر، انجامه: و یقول هذا اتمام الصلاة. تم کتاب الصلاة والحمدلله اولاً و آخراً و ظاهراً... و قد اتفق الفراغ من تنمیقه فی یوم الرابع و العشرین من الشهر الثامن من السنة الواحدة من العشر الخامس من المائة الثالثة من الالف الثانی من الهجرة... با نشان مهر بیضی «شبر» در آغاز و انجام. 658 ص، 27 س، 13×22، 21×39 سم ، شمث 2516121408، نسخ خوش، بیتاریخ، با تاریخ 15 ذیقعده برای نگارش که نباید با تاریخ رونویس فاصلۀ بسیار داشته باشد. کتاب مبدأ و معاد. آغاز برابر نمونه. انجامۀ نگارنده: علی محمد و آله. و قد تم تالیفه فی خامس عشر ذیالقعدةالحرام 1236ق، علی ید مؤلفه الجانی و الاسیر الفانی عبدالله بن السید محمدرضا شبر... با نشان مهر بیضی «شبر» در آغاز و انجام، جدولبندی 2 راه. 379 ص، 25 س، 5/12×22 سم ، 21×5/29 سم . شمث 2516131409، نسخ خوش، بیتاریخ، از همان روزگارانی که دیگر مجلدها نوشته شده است. کتاب وجود صانع و صفات او، آغاز برابر نمونه. انجامه: فیا کلها الذئب. انتهی ما اردنا تلخیصه من کلام القوم. والله العالم بحقایق الاحوال و رسله و الآل. 481 ص، 29 س، 22×12 سم ، 21×5/29 سم . شمث 2516141661، نستعلیق تحریری نگارنده، و نسخ خوش شاید یکی از شاگردان ایشان، 124 (1240؟). در بیان تأویلات و تفسیر قرآن، آغاز: الحمدلله الذی انزل علی عبده الکتاب (... برابر نمونه). با سربندهای «باب» و «فصل»: الباب الثالث فی القراء... فصل فی الوقف و الابتدا... فصل فی بیان الوصول لفظا... فی المد و القصر، الباب الرابع فی ذکر غریب القرآن... انجام: قوله عز و جل و النجم اذا هوی، یعنی به رسولالله ص. تم المجلد المتعلق بالقرآن من جامع المعارف والاحکام علی ید مولفه المذنب الجانی و الاسیر الفانی عبدالله الحسینی فی ثانی شهر شعبان المعظم 124. و الحمدلله اولا و آخرا و ظاهراً و باطناً و صلی الله... 383 ص، 27 س، 5/12×23، 21×30 سم ، فتو. شمث 251886
خرید فایل اسکن
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید