توضیح المقال مشاهده نسخه

در حال حاضر تنها صفحات ابتدا و انتهای نسخه قابل نمایش است.

از مهدی بن اسدالله [دیباچه]لاهیجانی [نمای مجموعه]. پس بایستی رشتی لاهیجانی نگارندۀ «جامع الاخبار» در «شرح زیارة جامعه» شیخ احسایی، در 1293ق، و «مقداریه» نگاشتۀ 1294ق (دایرةالمعارف 1/241) و «قاطع اللجاج» (هف‍‌ ) و «میزان الصواب» (هف‍‌‌ ) باشد. نه آنچنانکه اشکوری می‌نویسد: از مهدی بن اسدالله همدانی (سدۀ 14ق). 
در اینکه می‌شود به گمان وظن حکمی را پذیرفت یا باید یقین باشد؟ از چه کسی می‌توان تقیلید کرد؟ و چه احکامی را باید از مجتهد پذیرفت؟. 
با سربندهای «فصل» بی‌شماره: فصل. بدانکه از ابتدای غیبت امام(ع) تا این زمان میان علمای شیعه اختلاف است که در احکام فرعیه عملیه جایز است عمل به مظنه، یا واجب است عمل به یقین. 
آغاز:   ستایش بی‌مانندی را روا (سزا)ست که خود را به آن ستایش ستوده نمود، و نمایش بی‌چون و چند خدایی... و بعد، چنین گوید فقیر الی الله مهدی بن اسدالله، که این رساله‌ای ست که ذکر می‌کنیم در آن... 
انجام:   که هیچ خیر  هیچ نیکی از برای غافل بهتر و پسندیده‌تر از هدایت نیست. و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین، و لعنةالله علی اعدائهم اجمعین من الاولین و الآخرین و لا حول و لاقوة الا بالله العلی العظیم. 
منابع دیگر:   ذریعه، 5/38 «جامع الاخبار»؛ فهرستواره، 4/2745 «مقداریه»؛ مرعشی، 17/10 ش 6408. 
(1)2221،   نستعلیق شکسته‌آمیز خوش، سربندها و عربیها ثلث پخته، محمد بن جواد بن طاهر الشریف حسینی، 1310ق، از روی نسخۀ سرکار آقا میرزا اسدالله (از شیخیان)، آغاز و انجام برابر نمونه (ص 83-207). نسبت لاهیجانی در ص. ع. آمده.     شمث‍ 252446
(2)1920،   نسخ پخته، علی بن محمد بن محمدرضا شاهرودی، 1320ق، در تهران، آغاز و انجام برابر نمونه (ص 58-261).     شمث‍ 252145
 

خرید فایل اسکن

اشتراک گذاری:

مشخصات

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: