تنقیح مقاله در توضیح رساله؛ هیأت قوشچی

تنقیح مقاله در توضیح رساله؛ هیأت قوشچی مشاهده نسخه

در حال حاضر تنها صفحات ابتدا و انتهای نسخه قابل نمایش است.

از سید هبةالله حسنی حسینی مشهور به شاهمیر شیرازی (د 898ق/2-1493م) بن عطاءالله. در گزارش «رسالۀ تام المقاله» ملا علی قوشچی (نک‍ : هیأت، قوشچی). برای فرزند خود به نام «فتح‌الله» با افزودگیهایی از خود، به نام «تنقیح مقاله در توضیح رساله» [دیباچه]. بگونۀ متن، در 1 «مقدمه» و 2 «مقاله»: مقدمه بر آنچه موقوف علیه در شروع است. مقالۀ 1. در بیان احوال اجرام علویه، 2. در بیان هیأت زمین (که می‌گوید برخی از نسخه‌ها در 3 مقاله است)، سوم آن در بیان مقادیر ابعاد اجرام. ولی در نسخۀ در دست تنها دو مقالۀ یکم و دوم را گزارش کرده است. 
«مشار» از چاپ «حاشیۀ هیأت قوشچی» شاهمیر، تهران، 1319 خ، سنگی، نشانی داده که بایستی همین باشد. 
آغاز:   خوبترین هیأتی که مصور ناطقۀ عرایس کلام لطایف نظارا بر آن وجه مصور سازد... اما بعد، حقیر... هبةالله الحسنی الحسینی الشهیر به شاه‌میر... 
منابع دیگر:   ذریعه، 11/134 «رسالۀ تام‌المقاله»: که آن را در «ترصید جهت قبله» می‌داند، همانجا، 13/377 «شرح...»؛ فهرستواره، 4/2894؛ استوری، ستاره، 2/77؛ مشترک، 1/316؛ نسخه‌ها، 1/276؛ مشار، 2/1712 «حاشیۀ هیأت قوشچی»؛ دانشگاه، 3/919 «شرح هیأت قوشچی»: شاهمیر که می‌گوید در آن از «رسالۀ تام المقاله در ترصید سمت و جهت قبله»ی خود که در جوانی نگاشته است نام می‌برد. 
1820،   نستعلیق شکسته‌آمیز، عربی‌ها نسخ، حاجی محمد متخلص به جامع، آدینه 5 شعبان 1248ق. آغاز برابر، انجام: مانند قصور بی‌مثال در نهایت صعوبت و اشکال است. محقق ان القوه بذلک المقال بعون‌الله المنعم المتضال. و تم المقالة الثانیة من حیث اللفظ و المعنی بالفضل والافضال بتوفیق ملک المتعال. و کتب هذا الکتاب و تسوده الحقیر کثیرالتقصیر حاجی محمد المتخلص بجامع، مستعجلا فی یوم... 1248ق... غرض نقشی‌ست کزما باز ماند... کند در حق مسکینان دعایی. 
متن زیر خط، با شکل‌هایی خوب، نشانۀ «وقف» در ص 3، 
332 ص، 16 س، 16 س، 5/14×22، 21×30 سم‍ ، فتو. 
شمث‍ 252045
 

خرید فایل اسکن

اشتراک گذاری:

مشخصات

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: