تحفۀ آصفیه مشاهده نسخه

در حال حاضر تنها صفحات ابتدا و انتهای نسخه قابل نمایش است.

از عبدالله بن نصرالله قراگزلو (سدۀ 13ق/19م). که در شیراز می‌زیسته است، به نام «تحفۀ آصفیه». نام نگارنده و کتاب در دیباچه آمده است. جز آنکه سرآغاز و بخشبندی کتاب برابر است با «تحفة الملوک» او (فهرستواره 4/2845). فهرست کتاب در دیباچه آمده است، در 1 «مقدمه» و 4 «باب» و «فصل»ها و در پایان 1 «خاتمه»: مقدمه در معرفت اختیار و فواید آن. باب یکم در معرفت کواکب هفتگانه و راس ذوذنب، در 9 «فصل»: 1. در معرفت زحل، 5. در معرفت زهره، 9. در معرفت ذنب، باب دوم در معرفت بروج، در 15 «فصل»: 1. در معرفت برج حمل، 5. در معرفت اسد، 10. در مرفعت جدی، 15. در معرفت ارباب مثلثۀ کواکب. باب سوم در شرایط کلیه که در هر اختیار رعایت آن لازم است، در 6 «فصل»: 1. در شرایط کلیه، 5. در منازل قمر، 6. در ایام منحوسۀ ماه‌های فارسی. باب چهارم، در معرفت اختیارات جزئیه، در 34 «فصل»: 1. سفر به خشکی کردن، 5. در حکومت و امارت نشستن، 10.در اختیارات فصد، 15. شراکت کردن، 20. اختیار جنگ کردن با دشمنان، 25. اختیار صناعت و زر و سیم، 30. رسول فرستادن، 34. داغ نهادن، خاتمه در نکات متفرقه. 
گویا نگارنده یک کار خود را ــ شاید با اندکی دگرگونی، به دو نام «تحفۀ آصفیه» (فهرستواره 4/2839) و «تحفة الملوک» (همانجا 4/2845) نامیده است. 
آغاز:   الحمدلله الذی جعل الشمس ضیااً و القمر نوراً وقدر منازل... حمد بی‌حد و ثنای بی‌عد سزاوار ذات واجب الوجود است که مشعل ماه.. اما بعد، چنین گوید بندۀ درگاه خلایق... عبدالله بن نصرالله قراگزلو... 
انجام:   و اندرو نیکو بود پوشیدن این چار چیز ــ هم کلاه و هم قبا و هم کمر هم‌پیرهن ــ و آنچه دربردارد او را هم بخشیدن به من. 
منابع دیگر:   مرعشی، 24/15. 
1965،   نسخ خوش. [...] کریم بن محمد بن علی، ع 1/1292ق، آغاز و انجام برابر. انجامه: بخشیدن به من. تمت والسلام. به تاریخ شهر ربیع‌الاولی 1292ق. این رساله به اتمام رسید، العبد [...] کریم بن محمد بن علی، امید که چشم از بدی این پوشیده دارند. والسلام علیکم و علی اخواننا. 
با نشان مهر گرد درشت تاج‌دار «هو الواقف. وقف کتابخانۀ مرحوم آقای حاج محمد خان...» (ص 2، 146)، افتادگی‌ها در کناره‌ها آورده شد، چند جا سفید مانده، رکاب در پایین رویه‌ها. 
147 ص، 12 س، 5/10×5/21 سم‍ ، 21×30 سم‍ ، فتو.     شمث‍ 252190

خرید فایل اسکن

اشتراک گذاری:

مشخصات

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: