اسطرلاب؛ بیست باب در اسطرلاب؛ اسطرلاب شمالی و جنوبی

اسطرلاب؛ بیست باب در اسطرلاب؛ اسطرلاب شمالی و جنوبی مشاهده نسخه

در حال حاضر تنها صفحات ابتدا و انتهای نسخه قابل نمایش است.

از ناشناس، که نام خود و تاریخ نگارش را در آغاز و انجام نیاورده است، و از نسخۀ دیگر آن برمی‌آید که پیش از 1052ق نگاشته شده است.

در 20 «باب»: 1. در مقدمات صناعیه که معرفت آن در صنعت اسطرلاب ضرور است، 2. معرفت آلات اسطرلاب، 3. معرفت آلات اجزائی بحره، 4. در رسم مدارات اجزاء بسره، 5. معرفت رسم مقنطرات، 6. رسم افق و مقنطرات در اسطرلاب جنوبی، 7. معرفت رسم خطوط ساعات، 8. در رسم دوایر سموت، 9. معرفت رسم منطقة البروج، 10. معرفت تعیین مواضع ثوابت بر عنکبوت...، 15. معرفت اجزای ظل... 20. در معرفت مراکز دوایر سماوات.

آغاز:   اما بعد، این مختصری‌ست در معرفت اسطرلاب شمالی و جنوبی... مشتمل بر بیست باب. باب یکم در مقدمات صناعیه که معرفت آن در صنعت اسطرلاب ضرور است. چون خواهند که خطی تنصیف کنند.

منابع دیگر:   فهرستواره، 4/2807 «اسطرلاب»؛ نسخه‌ها، 1/231 «اسطرلاب» (4 نسخه)؛ الهیات، مشهد، 1/392 «اسطرلاب»، همانجا، 2/111 «بیست باب؛ اسطرلاب»، 184؛ دانشگاه، 10/1640 «رسالۀ اسطرلاب»؛ سنا، 1/165 «بیست باب در اسطرلاب شمالی و جنوبی» و نسخه‌های دیگر.

(3)1749،   نستعلیق خوش، بی‌نام و بی‌تاریخ، سدۀ 13ق (ص 86-123) آغاز برابر، انجام: و مرجع همه یکی‌ست اگر تعرض به ذکر آن طرق شود این مختصر به تطویل انجامد. پس بر این قدر اختصار کنیم. و الله الموفق. العلم عندالله.

شکل‌ها و جدول‌ها بسیار دقیق. جدول ص 118 بر نشده است. برخی شکل‌ها در کناره‌ها.

شمث‍ 251974

خرید فایل اسکن

اشتراک گذاری:

مشخصات

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: