اخلص النصایح فی تخلیط الصفایح

اخلص النصایح فی تخلیط الصفایح مشاهده نسخه

در حال حاضر تنها صفحات ابتدا و انتهای نسخه قابل نمایش است.

از عمر بن عبدالرحمان بن ابوالقاسم بن محمد بن یحیی بن عمر بن احمد بن عمر بن احمد بن محمد زکریا القریشی نسباً التوذوی اصلاً و تونسی مولداً و منشأ، به آنگونه که نگارنده در انجامۀ کتاب آورده است، و همانجا تاریخ انجام جمعه شب 19 صفر 851ق، آمده است. نام کتاب به سه گونه دیده شده است (نک‍ : زیر).

در دیباچه می‌گوید به خواهش یکی از برادرانم از مردم اندلس که نزد من رسالۀ «المحصلة المطلوب فی العمل بربع الجیوب» را در ماه شوال 850ق می‌خواند، این را در 3 «باب» در 10 «فصل» نگاشتم: الباب الاول فی بیان الاعمال التی یتوقف علیها اعمال الرخایم، در 3 «فصل»: فصل 1. فی تبیین مایحتاج الیه من الضرب و القسمه بطریق الحساب... 3. فی معرفت السمت من الارتفاع و عکسه. الباب الثانی فی اعمال الرخایم، در 3 «فصل»: فصل 1. فی ذکر انواعها و معرفة انحراف منحرفها ... 3. فی کیفیة تخطیط هذا الرخایم وضعها فی محلها. الباب الثالث فی اعمال رخایم فصل الدایر و هی التی یکون المضل فیها خیطا، در 4 «فصل»: فصل 1. فی معرفة عرض السطح و طوله و سمت خط نصف نهاره و ذکر انواع الرخایم.

در ص. ع. به نام «اخلاص النصایح فی تخطیط البطایح» و در انجامه «اصح النصایح فی تخطیط الصفایح» و در «ایضاح المکنون 1/50» بگونۀ سوم یعنی «اخلاص النصایح فی تخطیط الصفایح» آمده است.

آغاز:   بسمله. صلی الله علی سیدنا محمد و علی آله و صحبه. یقول العبد الفقیر الی رحمة مولاه الغنی... عمر بن عبدالرحمان بن ابی القاسم بن محمد بن زکریا القرشی ]چنین[ التوذوی الاصل التونسی المولد و المنشاء... حمدله. صلاة... اما بعد، فان بعض اخواننا من اهل الاندلس حفظه الله تعالی لما قرا علی رسالتی محصله، المطلوب فی العمل بربع الجیوب فی شهور سنة خمسین و ثمانمائه.

انجام:   و لذالک سمیته اخلص النصایح فی تخطیط الصفایح. مع اعترافی بان الانسان محل الخطا و النسیان، و اذا وقع الاعتراف فهوم هادم الاقتراف... و الحمد لله رب العالمین. قال مولفه عفا (چنین) الله عنا و عنه و کان الفراغ من هذه النسخة عشیة یوم الجمعة التاسع عشر صفر عام 851 الهجرة علی ید مولفه عمر بن عبدالرحمان بن ابی القاسم... و من خطه نقلت و المعول فی الله علی مقابله باصله... فرغ من کتابه تا (چنین) فی یوم الاربعا المبارک ثانی عشر شهر رمضان العظم قدره و حرمته 852...

منابع دیگر:   بغدادی، ایضاح، 2/443 «محصلة المطلوب...»، همانجا 1/50 «اخلاص النصایح...».

1960،   نسخ کهن غربی، 12 رمضان 852ق. نسخۀ کامل و ارزشمند و شکل‌ها، نسخه مقابله شده، صفحۀ پایانی یادداشتی با سربند «فایده» در هندسه با یادداشت تملک محمد کریم بن ابراهیم (قاجار) و نشان مهر بیضی او «یا من هو بمن جاه ]ئه[ کریم» (ص 1)، وقف‌نامه بر گروه شیخیان کرمان نوشتۀ 1288 با نشان مهرگرد «محمد کریم» (همانجا).

62 ص، 17 س، 14×18 سم‍ ، 21×30 سم‍ ، فتو.                       شمث‍ 252185

خرید فایل اسکن

اشتراک گذاری:

مشخصات

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: