الابصار؛ رساله فی ...

الابصار؛ رساله فی ... مشاهده نسخه

در حال حاضر تنها صفحات ابتدا و انتهای نسخه قابل نمایش است.

از منصور بن محمد حسینی به آنچنانکه در دیباچه آمده است. نسخه همراه است با «قوس و قزح» و «مرآة الحقایق» محمد بن منصور دشتکی، که بایستی خود نیز دشتکی باشد. از سوی دیگر در میان کتابهای فارسی دشتکی رساله‌ای به نام «ابصار» با همین بخشبندی برمی‌خوریم (فهرستواره 4/2593)، حال دانسته نیست کدام یک را نخست ساخته و سپس به زبان دیگر برگردانده است. 
در نسخه نام ویژه‌ای به رساله داده نشده است، و در منابع در دسترس نسخۀ دیگری از این تحریر به‌دست نیامد. در 1 «مقدمه» و 2 «مقاله» و 1 «تکمله»: مقدمه در آنچه تقریر آن پیش آغاز ناگزیر است. در 4 «فصل»: فصل 1. در آلت ابصار، 2. کیفیت ابصار، 3. در ضوء و ظلمت و کیفیت رنگ‌ها، 4. دربارۀ انکسار نور و رؤیت. مقالۀ یکم در نقل مذاهب در این باره. مقالۀ دوم بیان مذهب خود، تکمله در حل مشکلات حل نشده. 
آغاز:   یسألونک عن ذوالقربی قل سأتو علیکم منه ذکرا انه الذی جری قدامه جنایت السحاب فی فضاء الهواء (8 سطر بعد) و بعد فیقول احوج الخلایق الی رحمةالله الغنی منصور بن محمد الحسنی احسن الله احواله. بعثنی قهرمان الزمان للنظر فی الرمی و ما علیه من السهام [..] فجهدت ان اصبت شاکله الرمی فلم ابقی فی القوس مسرعا. 
منابع دیگر:   اعلام، 3/2366؛ طبقات، 10/254: منصور الدشتکی الثانی؛ ریحانه، 3/326: که هیچیک از این کار دشتکی نام نبرده‌اند. 
(3)1925،   نستعلیق تحریری ریز، سدۀ 11ق (ص 258- 268)، آغاز برابر، انجام در مقالۀ 1 افتاده؛ و ان الضوء اقل کما فی القمر و سایر. 
شمث‍ 252150

 

 

خرید فایل اسکن

اشتراک گذاری:

مشخصات

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: