نصاب الصبیان، شرح

نصاب الصبیان، شرح مشاهده نسخه

در حال حاضر تنها صفحات ابتدا و انتهای نسخه قابل نمایش است.

متن از ابونصر فراهی (د 640ق/1242م) (نک‍ : سلطانی، 1/262). 
گزارش از ناشناسی از سدۀ 9ق به آن‌سو. 
برای نشانی: القطعة الخامسة فی بحرالماصیة (چنین). قریب و رکن حمیم است. ]چنین[ خویش و ابن پسر، ولید طفل و بچه، ام و والد مادر قریب رکن حمیم، هر سه اسم خویشان است، و ابن پسر است و عیسی بن مریم، یعنی عیسی پسر مریم است. محمد ابن عبدالله یعنی محمد(ص) پسر عبدالله. «نکته» بدانکه همزۀ این در قرآن ثابت است، و در غیر قرآن محذوف: ان الکریم بن الکریم یوسف ابن ]چنین[ یعقوب بن اسحاق ابن ]چنین[ ابراهیم. جمع ابن بَنینْ باشد و تصغیرش بُنَیَّ باشد: یا بُنَیَّ ارکت معنا، یا بُنَیَّ لاتشر بالله. ای پسرک من مگیر انبازی بخدا. و در قرآن بَنی بفتح با و کسر یا آمد. «ولید» یعنی بچه: الم... ولیداً. و طفل نیز بچه است (گ 60 ر). 
آغاز:   کتاب نصاب. حمدله. عاقبة. صلاة. اما بعد، چنین گوید ابونصر فراهی/ که بر وی باد و رحمت حق ]چنین[ رضوان/ لغت را چون کلید علم دیدم/ نموداری به نظم آوردم، زان/ که میل طبع چون عزیز است/ به سوی نظم برخوانند آسان/ دو صد بیت آمد و چون اندکی بود/ نصابش نام کردم بهر صبیان. 
انجام:   شامخاه. جمع شامخ، شامخات باشد و معارج جمع معراج باشد. جسم جسد شخص و ظلل حو با چشمان و بدن و ذات هستی کون تن، هستی کون بودن، روح نفس و مهجه جان و اجسام... 
منابع دیگر:   منزوی، فرهنگنامه‌های عربی به فارسی، 84-111. 

 

خرید فایل اسکن

اشتراک گذاری:

مشخصات

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: