موسیقی مشاهده نسخه

در حال حاضر تنها صفحات ابتدا و انتهای نسخه قابل نمایش است.

از ناشناسی كه نام خود را در دیباچه نیاورده است. در 17 «فصل»: فصل 1. در مبادی این علم، 2. در تقسیم دستانها و تعریف ابعاد، 3. در بیان پرده‌ها، 4. در معرفت آوازها، كه آن شش است، 5. در دانستن نسبت پرده‌ها با بروج، 6. در نسبت پرده‌ها به كواكب، 7. در نسبت پرده‌ها و استخراجش، 8. در معرفت ایقاع اصول، 9. در دانستن آنكه پیش هر كس كدام پرده باید نواخت، 10. آنكه هر پرده را كه زیادت تیز كنی و نرم‌سازی چه حاصل می‌شود، 11. در معرفت سازها، 12. در معرفت نواختن سازها (پرده‌ها) كه مناسب وقت باشد، 13. در معرفت آنكه پیش هر قومی كدام پرده باید نواخت، 14. در دانستن آنكه در شبانه‌روز، هر وقت كدام پرده باید نواخت، 15. نسبت پرده‌ها به اقالیم، 16. در معرفت تأثیر نغمات در طباع، 17. در معرفت سماع و آنچه بدو منسوب باشد، در آن حدیثهایی در ستایش سماع آورده، از آن میان: اقرب طرق الی الله سماع است. در هفت قسم: 1. تعریف حواس خمسه، 2. تعریف سماع، 3. آداب سماع، 4. احكام حقیقت سماع، 5. وجد و وجود و مراتب آن، 6. قص. خزقه. 
ترتیب فهرست در مقدمه و متن كمی جدایی دارد. 
آغاز:   حمد و ثنا و درود و سپاس مر خداوندی را كه آدمی را از جمله مخلوقات برگزید... اما بعد، بر ضمیر انور ارباب دانش مخفی نماند كه علم موسیقی علمی است به غایت شریف و دقیق و روحانی و استادان در این فن كتب مطول تصنیف... مبنی است بر مقدمه و هفده فصل و خاتمه. 
انجام:   معاویه، علیه اللعنه، ساكت شد. و الحمدلله. هدانا علی سواء الطریق. 
منابع دیگر:   نسخه‌ها 5/1915-1916 «موسیقی» كه نشانی 2 نسخه از این رساله را داده، در آنجا نیز نگارنده ناشناخته مانده است. 

 

خرید فایل اسکن

اشتراک گذاری:

مشخصات

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: