تلخیص المفتاح مشاهده نسخه

در حال حاضر تنها صفحات ابتدا و انتهای نسخه قابل نمایش است.

از جلال‌الدین محمد بن عبدالرحمان قزوینی، مشهور به خطیب دمشق (د 739ق/1338م). گزیده‌ای است از «مفتاح العلوم» ابویعقوب یوسف سکاکی (د 626ق/1229م)، با دستبرگی و افزوده‌هایی از او. در دیباچه پس از ستایش از متن می‌گوید: چون بخش سوم آن نیاز به تهذیب و ترتیب داشت، بر آن افزوده، کتاب را در 1 «مقدمه» و 3 «فن» ساختم: مقدمه در معنی بلاغت، فن 1. در علم معانی، 2. در علم بیان، 3. در علم بدیع: کارهای بسیاری بر آن انجام گرفته، از آن میان تفتازانی این گزیده را دوبار گزارش کرده است: نخست شرحی مفصل که به «مطول» شهرت یافته، سپس شرحی کوتاه که به «مختصر» شناخته شده است (نک‍ : 1/146 «شرح تلخیص المفتاح»).
آغاز:   الحمد لله علی ما انعم و علم الانسان (من البیان) ما لم یعلم و الصلاة علی سیدنا محمد... اما بعد، فلما کان علم البلاغة و توابعها من اجل العلوم.
انجام:   و جمیع فواتح السور و خواتمها واردة علی احسن الوجوه و اکملها یظهر ذلک بالتأمل مع التذکیر لما تقدم. ختم الله لنا بالحسنی و یسر لنا الفوز... .
منابع دیگر:   حاجی خلیفه 1/473 «تلخیص المفتاح»، همانجا 2/1762 «مفتاح العلوم»؛ ذریعه 6/192 «حاشیة المختصر»؛ مشترک 13/2397 «ترجمه و شرح تلخیص المفتاح» به فارسی؛ مشار، عربی 215 «تلخیص المعانی» (2 چ)؛ اشکوری ـ مرعشی 2/361 «تلخیص المفتاح».
 

خرید فایل اسکن

اشتراک گذاری:

مشخصات

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: