ترجمۀ نجات العباد؛ ترجمۀ رسالۀ مسایل طهارت و صلات و صوم

ترجمۀ نجات العباد؛ ترجمۀ رسالۀ مسایل طهارت و صلات و صوم مشاهده نسخه

در حال حاضر تنها صفحات ابتدا و انتهای نسخه قابل نمایش است.

از سیدابوطالب بن عبدالمطلب همدانی حسینی (د 1266ق/ 1850م). ترجمۀ «نجاة العباد فی یوم المعاد» (نك‍ : هف‍‌ ) استادش «صاحب جواهر» است، كه به دستور همان استاد به فارسی برگردانیده است. در دیباچه نام متن نیامده است، و از آن به «رساله در مسایل طهارت و صلات و صوم» یاد می‌كند. بخش طهارت آن در 1 «مقدمه» و 3 «مقصد» و 1 «خاتمه» است: مقدمه در 5 «مسأله». مقصد یكم در وضو، دوم غسل، سوم تیمم، و هریك در چند «مسأله». سپس می‌گوید: به پایان رسید كتاب طهارت و آغاز می‌كند به كتاب صلات. كتاب صلات، در چند «مقدمه» و 4 «مقصد»: 1. افعال واجبۀ نماز، 2. در مبطلات نماز، 3. بیان نمازهای روزانه، 4. حكم خلال، 5. نماز قضا، 6. در جماعت، 7. نماز مسافر، و هریك با سربندهای «مسأله» و گاهی «فصل». كتاب الصوم با خطبه‌ای جداگانه، در چند «فصل»: 1. نیت، 2. امساك، 3. توابل، 4. مكروهها،... 10. شرایط وجوب روزه، و هر یك با سربندهای كوچكتر «مبحث، مسأله». خاتمه در اعتكاف، در چند «مبحث».
آغاز:   حمدله. صلات. اما بعد، چون جناب علامی فهامی... شیخ محمدحسن نجفی سلمه الله رساله در مسایل طهارت و صلات و صوم، نوشته بودند... امر لازم الاتباع نسبت به اقل تلامذه ایشان ابوطالب الحسینی الهمدانی صادر شده كه زبده مسایل و مهمات آن...
انجام:   ... كفارۀ شهر رمضان است، بنابر اصح و احوط مراعات ترتیب است در او، مثل كفارۀ ظهار كه پیش دانستی. تمت.
منابع دیگر:   اعلام 2/1216؛ طبقات 13/42 كه از «ترجمۀ نجات العباد» او و چاپ آن در 1263ق یاد كرده است؛ مشار، 1/1314 «ترجمۀ...» (1 چاپ)؛ مشار، مؤلفین، 1/185، زندگینامه و همان چاپ.

خرید فایل اسکن

اشتراک گذاری:

مشخصات

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: